tisdag 14 september 2010

Nä, nu kan jag inte hålla käft längre



Niklas Eriksson illustrerar mitt inlägg helt ovetande och vart han står politiskt lägger jag mig inte i. Umeå är även min hemstad och vi är bägge -73:or, han har säkert nobbat mig då jag bjudit upp på någon styrdans i högstadiet och då är väl det här karma;)
Till herr Eriksson kan jag dock tillägga att en stor anledning till att jag prenumererar på Pondus är (förutom titelserien förstås) 
underbara Carpe Diem

Jag hade tänkt hålla min blogg politikfri, men nu nu har jag stört mig på MiljöPartiet sedan jag hörde Maria Wetterstrand i Karlavagnen 9/9 2010
Inte nog gör hon det uppenbart att MP ogillar lantbruk, skogsbruk och landsbygden utan även säkerställer att hon inte vet vart landsbygden ligger!

Bonden Helene från Jämtland ringer in
och är bekymrad över bland annat dieselskatt, gödselskatt, kilometerskatten etc. vilket kommer innebära dyrare kraftfoder bland annat.
Wetterstrand avbryter och säger; "Jag vet inte riktigt hur du räknar, men kilometerskatten läggs på de stora Europavägarna, inte det småskaliga vägnätet.."
Bonden upplyser då MP:s språkrör att hon bor vid E14 och får sitt kraftfoder via den vägen, även mjölkbilen och övriga transporter går den vägen.


Då säger Maria att det borde finnas stora möjligheter att effektivisera transporterna (fantastiska tanke! Mjölkbilen börjar leverera kraftfoder!!) och att kilometerskatten betyder "lika för alla"; Äntligen får utländska åkare betala för att de nyttjar vägarna!
"Men det drabbar ju lika fullt mig som näringsidkare.." försöker bonden inflika och Maria replikerar med sänkta arbetsgivaravgifter för småföretagare (bra att veta för ett familjelantbruk), men bonden vill veta tanken bakom höjd dieselskatt.
Hon får veta att det är för det ska finnas mackar runt hela landet med biobränsle och undrar då förstås vad det är tänkt att hon ska köra traktorn på? Den går nämligen på diesel och ingenting annat!

En sak bonden är orolig över är att det blir färre bönder pga alla höjningar och bestraffningar som bönderna beläggs med. 
Det hon får veta av MP:s språkrör är; 
Att bönderna SKA betala för att de i städerna ska bli miljövänligare;
Att det inte spelar någon roll vilken regering som väljs, bönderna kommer ändå bli fortsatt bestraffade (via ex. koldoixidskatt);
Att biodiesel är en frälsning innehavare av dieselfordon ska betala.


Maria Wetterstrand besannade mina fördomar mot MP;
Att de hyllar och välkomnar naturen in till städerna medan bönderna står vid vägkanten med sina ox- och hästkärror med kepsen i hand och bugar när "de gröna" åker förbi i sina elbilar (på vilka vägar?).

Snacka om noll koll, ibland kan det vara bättre att vara tyst och verka dum än att öppna truten  och bevisa det.
Ett råd jag sällan lyssnar till själv.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är skitbra att man försöker få folk att åka mindre bil, även med fördyrande metoder. Men det kanske borde inriktas på dem som faktikt har något alternativ? Vi har två bilar vilket är helt vettlöst (en rest från när jag pendlade till annan ort) med tanke på att vi nu jobbar 5 minuter från varandra och bor inom stadsbussnätet. Men det är inte oss förortsbor politikerna vill klämma åt. Stadstullar (motsv. stockholmsvarianten) eller avgiftsbelagd parkering vid jobbet skulle få mig att ställa bilen men bensinskatten/priset motiverar mig i princip inte alls då vi kör så korta sträckor.

    SvaraRadera
  2. Precis, tror inte höjda priser är avskräckande nog..

    Här går endast skolbussen, jag har 12 alt 10 kilometer till närmsta (dyra, mat-) butiker och 4 mil till stan. Maken har 1.5 timmar till jobbet och hans jobb kräver en stor bil som det ryms mycket verktyg och specialgrejer i.

    Jag tycker de skär helt vansinnigt när de ska minska på trafiken. Till exempel kanske man ska se till att det finns alternativa kommunikationer FÖRST, och SEDAN fördyra för de som väljer att köra själv. Se till att mackarna med bio-drivmedel finns samt att folk har fordon som kan drivas med dessa FÖRE man höjer dieselskatten.

    SvaraRadera
  3. Jag behöver min bil. Spelar ingen roll hur de gör med skatter och höjningar. Jag prioriterar i så fall bort annat, bara jag får åka bil.


    *Från en som åkt kommunalt i allt för många år och aldrig vill tillbaks till detta*

    SvaraRadera
  4. Under förutsättning att tunnelbanenätet byggs ut,så att även vi i Västernorrland kan använda den, så får dom gärna höja bensinpriset till 30 kr litern.

    Här har ingen lokaltrafik förekommit sen Sundsvall brann, och inte ens på den tiden fanns kollektivtrafik värd namnet för oss utanför centralorten Härnösand.

    SvaraRadera