lördag 22 januari 2011

Barnfritt!!




-4° och svag, nordlig vind. Jag tog med mig bägge hundarna på en gryningspromenad upp på mon. Det är så knöligt på den vägen så jag går ogärna där i mörkret då jag inte har tid at stuka anklarna, men nu när ljuset anländer allt tidigare så gick det bra.

Vi har en barnfri helg framför oss!

Pojken har åkt till en kompis över helgen så nu är det klackarna i tacket här;) Fast känner jag oss rätt blir det mycket god mat som får tillagas med omsorg, härliga promenader med hundar och hästar och slappande i soffan. Och slappande i badkaret hoppas jag också på. Vi är inte så storvuxna, varken jag eller maken och vi har ett sådant där bra, långt badkar så vi och badankorna ryms alldeles ypperligt i karet.

Mat ja. I förrgår skar jag upp en kalvstek i tjocka bitar som jag bankade ut lätt och lade i en god marinad på rödvin, flytande rök, vitlök och piri-piri-sås (en sorts tabasco). Vad vi ska ha till kalven vet jag inte än men vi ska åka till affären och improvisera ihop någonting. Till lunch blir det räkor som vi skalar och lägger på rostat bröd tillsammans med ägg och lite annat.

Lyxigt värre.

Får se om kameran hinner med, den brukar ju inte göra det när jag är hungrig..

**************

12:43

Jahapp.. inte hann jag ta kort på lunchen inte, och räkrenset ser inte så fint ut på bild. Återkommer framåt middagstid

**************

Grillad kalv med mandelpotatis, grillade champinjoner och lök, sval bönsallad med rosébalsamico och rosépeppar, lätt rökt rödvinssås och en gnutta kall vitlöksyoghurt

Önskar åter igen att det fanns doftsensorer att tillgå till datorer

Ja, jag hann fota innan vi åt. De små karotterna innehåller den smått magiska rödvinssåsen. Det är inte bara vackert med karotterna, det är också praktiskt att var och en får sin egen sås att förvalta. Jag har sett på TV att vissa vill hälla över potatisen, andra doppa köttbitarna. Köttet var underbart mört och lätt rosa och bara smälte i munnen.

Den som vill ha recept får lämna kommentar eller på annat vis kontakta mig. Nu ska vi ha lördagsmys, jag, maken och de två fluffhundarna.

Ha en fin helg alla

4 kommentarer:

  1. Åh restaurangen öppnar när??? Önskar ett bord för tre:-) NJUT nu riktigt ordentligt av ledighet och man o det fina vädret. Det ska vi göra, njuta av det fina vädret! Kram från 2:a sidan

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att ni har lika fint väder på andra sidan!

    Vi ska grilla kalven och det blir kokt mandelpotatis, grillade champinjoner, sval bönsallad och egenkokad rödvinssås till. Upplysningsvis bara;)

    SvaraRadera
  3. Hur f*n får man bort dreggel ur tangentbordet?-)
    Du borde söka till det där 'mästerkock'. Inget prefab här inte!!! Önskar mycket smaklig spis!

    SvaraRadera
  4. Gastronauten från tredje sidan25 januari 2011 kl. 09:03

    Dags att sammanställa en "Luppans Lyxmat" tycker jag..

    SvaraRadera