lördag 29 januari 2011

Vårda språket för fan!

Eller ”Optimera språkundervisningen” om man hellre vill det, men det lät inte lika roligt som rubrik.

Eftersom jag inte gillar när det är heltyst i huset slår jag på radion det första jag gör på morgonen och det är då bonnradion jag lyssnar på, dvs P4 Västerbotten. Där har de under veckan påpekat bristerna med minoritetsspråk, i det här fallet samiska, i olika instanser. I onsdags var det en samisk kvinna som ringde till olika vårdcentraler och hos de flesta saknades tolk. I torsdags handlade det om dagis/förskola och igår var det äldrevården som visade sig ha brister. Det är förstås språkläran i skolan som jag tänker ta upp här.

Det talades som sagt om bristen på samiska förskolor och det som fick mig att (återigen) tända till över detta ämne (jag brukar rätt ofta reta upp mig på den Svenska institution som kallas Grundskola) var när en viktig herre intervjuades och kläckte ur sig följande, briljanta uttalande; ”Alltså, små barn är ju genetiskt förprogrammerade att förstå språk..”

Jamen varför får man inte i Svenska grundskolan lära sig språk förrän i fjärde klass?? Först när grupperingar och begränsningar befästs ska barnen få börja lära sig engelska, varför??

Redan som liten älskade jag språk och jag var en vetgirig liten rackare som gärna läste min ett år äldre systers skolböcker och kände mig väldigt väl förberedd när det var min tur att börja förskolan (förr gick man i förskola när man var sex år). Syrran började läsa engelska i trean och jag längtade så efter att själv få börja. Mitt första minne av ”bitterhet” var när jag förstod att vi -73:or inte skulle få börja läsa engelska förrän i fyran!

För att lära sig tala och förstå ett främmande språk behöver man inte kunna vare sig stava, läsa, räkna, kunna namnet på Jesus lärjungar eller veta när världskrigen var. Om så vore fallet hade vi levt i en stum värld. Man behöver inte ens kunna grammatikens alla regler för att kunna prata. ”Små barn är genetiskt förprogrammerade” Ja, annars skulle de inte lära sig tala alls!!

Små barn kan inte bara lära sig tala och förstå främmande språk, utan de kan hålla isär flera språk också. Det är det många som kan vittna om. Skulle vi inte ha ännu bättre förutsättningar om vi lärde oss allt enligt hur barn utvecklas?  Skulle vi inte ha färre då som ”har svårt för språk” eller ”har svårt för siffror”? Och är det inte bättre att börja läsa historia när vi har begrepp om hur lång tid är egentligen?

Om jag bestämde över skolan skulle det finnas ämneslärare från första klass, inte bara en titel för en hel triad årskullar. Nu är jag ingen expert på hjärnans utveckling och associationsbanor men det kan inte bara vara jag som tycker att man kan lära sig olika saker under olika perioder av utvecklingen? Istället för att undervisningen blir likt en liten påse Gott&Blandat som passerat bäst-före-datum med flera månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar