söndag 16 januari 2011

Hur sopig är återvinningen?

Jag funderade på en grej, som så många gånger förr, när jag sköljde ur en förpackning som innehållit Bollnäsfil, så den är ren och fin inför återlämningen enligt konstens alla regler; Hur energisparande är återvinning på riktigt?

Jag är absolut inte mot återvinning eller andra ”miljösparare”, men jag funderar ofta, ofta på ifall riktiga siffror visar på att det är värt det? Om det står fem containrar på återvinningsplatsen, kommer det då fem lastbilar och tömmer dem? Hur mycket diesel drar de på sin odyssé för att tömma containrar i landskapet? Är det inte fem bilar, varför lägger vi dem då i olika kärl?

Reglerna är sådana att jag helst bör diska ur mina förpackningar innan jag lämnar dem i återvinning och jag måste lasta bilen för en bilresa på 2.5 mil tur och retur för att returnera glas, metall, plast, papper (inte kuvert), kartong etc.etc. Hur mycket energi går åt för mitt energisparande undrar jag?

En gång hörde jag ett program på P3 där en kesoburk följdes på sin resa sedan den kastats i en återvinningsontainer i Umeå. Efter många och långa mil, kors och tvärs över norra- och mellersta Sverige så var burken tillbaka i Umeå, där den blev till återvunnen energi i värmeverket.

När jag gick på Landstingsägd Folkhögskola fick vi se en informationsfilm om hur de tog hand om snö i Sundsvall som de lade runt sjukhuset, med stora lager bark mellan skikten för att spara energi under sommaren. All snö och all bark fraktades med stora lastbilar och lades på plats med ett ansenligt antal baklastare. Vad blev plus och minus på den energibesparingen? undrade jag och blev klassad som framtidspessimist. Jag undrade ju bara och Landstinget hade inga svar!!

Om vi nu kalkylerar med alla gungor, karuseller, baklastare och containerbilar och lägger därtill varmvatten, bensin och diskmedel; Hur miljöbesparande är privatpersoners återvinnande? Ärligt talat alltså!

Vet ni att dessutom får man ju inte lägga i kompost hur/vad som helst utan även sådant ska fraktas till sopstation för att tas omhand?

Återigen; Jag är inte mot den privata återvinningen, jag tror bara det läggs fokus på fel ställe. Det är bra att Svenne-Banan återvinner (hoppas jag, jag vill gärna att mina aningar om feldisponerade medel är fel, fel, fel) för det bör i alla fall leda till någon slags eftertanke i konsumerandet, men det gnager i mig ändå..

Hur fördelas egentligen resurserna?

Sov gott

3 kommentarer:

  1. På många ställen funkar inte denna återvinning och jag kan hålla med i dina funderingar.

    Har sett en stor lastbil tömma behållarna för glas. Det var två stycken behållare, väldigt viktigt att man slänger rätt glas i rätt behållare. Ofärgat glas i den ena och färgat i den andra.

    Lite förvånad så såg jag den stora lastbilen tömma de båda behållarna rätt ner på samma flak, blandat : 0

    Det får en att fundilera en smula.

    SvaraRadera
  2. Här i Backman Palace e vi ärligt skitdåliga på sopsortering. Glas och tidningar (ibland plåt)e väl det som separeras från övrigt kleti pleti innan resten skickas i en påse som borde sorteras som mjuk plastförp. Jag försöker ibland sortera, men maken han slänger sedan iaf allt på tippen som -brännbart- utom glas som kastas helt utan rasistiska färgideér i samma låda.

    Tittar man sedan ner i tippens kontainer märkt -brännbart- så undrar man om det e nån vits/vinst med sortering över huvud taget. Ändå finns där personal som övervakar och guidar i allt kastande??!!!!

    Min kompost den ligger iaf så bra i min egen trädgård utan lov från någon slipsbyrokrat.
    Så räknar man ut summan av kardemumman i återvinning så blir det ingen mumma kvar!!!!

    SvaraRadera
  3. Precis där vi bor hade det ställts ut två återvinningsconteinrar. Där kunde man slänga papper och pappersförpackningar. Eftersom detta missköttes och det var skräpigt runt denna plats togs de bort. Tråkigt eftersom det var på väg till barnens skola och det var nära men sköts det inte är det ingen idé. Nu får jag gå en bit för att slänga men det gör inte så mycket.
    Har sett när tömning sker på den andra platsen blandas papper och pappersförpackningar så jag förstår heller inte vitsen med det hela. Vi ska nu åka till återvinningscentralen där brännbart också betyder plast vilket också är konstigt, i alla fall för mig.

    SvaraRadera