onsdag 26 januari 2011

Fågelbuffé



God Morgon=)

Det var som att hela fågelhöjden var invaderad av jättestora kanariefåglar igår. Jag är intresserad av fåglar och kunde mycket om olika sorter när jag var liten, men nu är jag inte så himla bra på det längre. Jag gick ut på bron och knäppte 40-talet bilder på alla fåglar, och efter att ha konsulterat min fågelbok samt Wikipedia kunde jag konstatera att det var Gulsparvar som valt mitt fågelbord.

Lyssna på en Gulsparv här

Det var inte lätt att sortera ut bilder, det var så många som blev bra, men även mindre bra bilder sparades av olika anledningar, till exempel denna där jag lyckades få med fyra sorters småfåglar i en bild:

Gulsparv, Talgoxe, Pilfink och en liten Blåmes

****************

Nu till dagens fundering; Vilken typ av arbete ska utföras iförd en arbetsjacka?

Ja, det kallas väl signaljacka, dessa färgglada, reflexförsedda ytterplagg, men det är ändå ett ytterplagg avsedd för arbete (Blue™ Wear)? Men hur är det tänkt att man ska hålla dem rena? Är det tänkt att man ska tvätta dem efter dagligt utfört arbete kanske? 30° ska jackan tvättas i och trots att den låg i blöt hela natten i klorin och flytande tvättmedel blev resultatet såhär när den gått i maskinen enligt tvättrådet:


Det är inte första gången jag tvättat den, det var en julklapp förrförra julen och har fått gå i maskin några gånger, men hur ska man få rent en jobbarjacka i kallvatten? Tips och råd emottages tacksamt. Jag har förstört en svindyr regnjacka också, men den är ursäktad då det är en regnjacka jag valt att jobba i. Också 30° på tvättrådet *suck*

Se nu till att ha en fin dag!

2 kommentarer:

  1. Dylik jacka i 'bävernylon' av härligt skrikigt gult material har jag med. Tvättrådet e 30* men tror du jag bryr mig?? Nix pix!!! 40* funkar himla bra. Säkerligen oxå 60 men jag kör det mesta i 40. 30 e en rekomendation från fabrikanten för att helgardera sig mot klagomål.Så tvätta du härligheten i 40 nästa gång med en x-tra skopa av det kända fläcklösande medlet i rosa förp :-)Det som kan bli konstigt i högre temp e reflexerna.

    Jag har oxå en ofantlig artvariation på 'pippis mathak'. Du har tagit fina kort! Du har så snygg 'inredning' på ditt mathak. Ha d kram/non

    SvaraRadera
  2. Jo reflexerna sprack den här gången*mutter*
    Undrar om det finns signaljackor i "hästbrunt"?

    SvaraRadera