torsdag 6 januari 2011

En bondkärrings bekymmer

Det här är vad jag svurit över de senaste dagarna

 Den ena balen är djupfryst. Jag har karvat med en liten jävla skitkniv i två dagar för att pillra mig igenom de första lagren, utan att lyckas; Jag vet fortfarande inte vilket håll balen är rullad åt och jag kommer ingenstans! Idag fick jag nog och klättrade upp på balen utrustad med bågsåg och en grep och äntligen fick jag lös lite mat.

 På bilden syns också mitt missnöje över leverantören som inte ägnat någon eftertanke vad gäller mitt förfarande att få lös höet från balen, på kärran och ut i hagen. Jag må vara smal, men jag står också stadigt på jorden med mina storlek 40 i skor, en extrastorlek på skoterkängorna jag använder nu under vintern, och jag har inte tagit mig mellan balarna förrän idag. Jag brukar nämligen rulla lös höet i stora flikar och lägga på vagnen, något som varit omöjligt på grund av balarnas placering plus att den ena alltså är djupfryst.

 Som lök på laxen så har det vräkt ned snö under natten och morgonen, så jag har haft fullt upp kan man säga, men medelst såg, grep och stor list har jag nu paketerat allt hö för idag samt en kärra för frukost i morgon och skotta hann jag också lämpligt innan det började blåsa..

 Ni som hört en riktig storm vet ju hur det låter, som att en enorm rimturs blåser i ett gigantiskt horn över skog och lägdor. Jag har inte för vana att överdriva vädret och det var stormbyar som blåste upp när jag rastade hundarna under tidig eftermiddag. Emellanåt är det lugnt, men plötsligt så hörs det där ljudet också kommer en rejäl vindskjuts som virvlar runt snön.

Vackert att titta på när man är inne.

 Min granne har en nätt vägsträcka på ca 100 meter att handskotta och medan han höll på gick jag över och pratade med honom. Jag sa att han borde akta sig för vad han önskade sig. I mellandagarna kom han och hälsade på och sa att han var tvungen att motionera bort julens frossande och jag undrade nu ifall det verkligen var såhär han tänkt sig*s*

Tror att en traktor nog ligger högt upp på bägge våra önskelistor

 Nu ska jag lägga mig i badkaret medan det klass-2-snöar ute

 

2 kommentarer:

  1. Förstår din frustration. Måste vara jobbigt när det blir så tokigt med höbalarna. Hoppas det blivit bättre med det hela nu.
    Hur är vädret hos er nu?

    SvaraRadera
  2. Stackars dig!!!! Jag vet precis hur det är med frusna balar. Förra vintern hade jag några balar som var som en frolicring sänd från ett fruset helvete. Inte ens med traktorn fick jag lös nåt:-( Hoppas ditt höelände snart blir mer lättarbetat. Kram

    SvaraRadera