lördag 8 januari 2011

En vacker dag att förbereda för annalkande oväder



Det finns de som funderade i somras varför vi stängslade så högt. Ja, sist jag kollade bor vi i Norrland och jag minns förra vintern. Det är mer snö nu.

Här var det ju tur att vi satte en distansisolator på stolpen

Ja, nu har jag tagit bilden ganska nära vägen och det går ingen häst i den hagen (som tur är). Vilket får mig att fundera på en grej; Jag får inte ha hästarna i den hagen för att det går vattenledningar till flera fastigheter, inklusive vår förstås, från källan uppe i skogen och hästarna påstås trampa ned tjälen och därmed kan vattenledningarna frysa sönder. OK, säger jag för jag hyr marken och lyssnar på grannarnas önskemål. Men att det kör flera ton tunga skogsmaskiner och timmerbilar över vattenledningen uppe i skogen, det gör minsann ingenting!

Nåja, en vacker dag som sagt för att återhämta sig från ena ovädret och förbereda för nästa som viss kommer i kväll. Allt hö är förberett för ikväll och i morgon bitti och fåglarna har fått påfyllnad.

Det syns inte på håll, men jag har hängt godsaker åt fåglarna i trädet och fyllt fröautomaten. De är sååååå glada=)

Vad jag längtar efter att sitta i soffan igen, läsa och dricka god äppelmust medan solen värmer under eftermiddagen. Kanske något att stäva efter när vårvintern kommer, men då krävs det nog varmare dryck än must.

Det har till och med snöat in i lyktan som hänger ute på bron.

Hästarna äter upp sig inför ovädret.

-18° och härligt, vackert vinterväder. Jag njuter i hela min varelse (även den trötta ryggen och nacken) av allt det vackra, väl medveten om vas som nalkas. Men nu är snöröjarna på väg hem i alla fall. Fick nyss ett SMS från Torsby.

Slut på husfriden med andra ord.

På återseende.

Puss och kram/fru Jonsson

5 kommentarer:

  1. Ja det låter väligt konstigt det där med hästhovar och tunga maskiner. Vore kul att höra om du får en förklaring gällande hur de tänker i den frågan.
    Tänk, jag har en längtan efter att flytta upp till Jämtland men vet inte rikgit varför. Har varit där upp många gånger när jag var liten men det var länge sedan. Pappa kommer därifrån men av olika orsaker har jag ingen kontakt med honom. Kanske jag åker upp dit och tar mig en titt längre fram i år.
    Ha det bra och kram från ett Linköping som snart är täckt med den massa is.

    SvaraRadera
  2. Oj, regnar det?

    Här är det runt nollan och det vräker ned snö från alla håll nu, håller tummarna att det inte blir regn!

    Ja Jämtland är fint, maken sneglar ditåt. Jag föredrar havet då jag bott mer eller mindre havsnära i 17 år, men jag kan nog trivas vart som helst. En sjö utanför huset är ju inte fel heller.

    Kram//L

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder!

    Som häst och hundägare så får man höra mycket dumt. Vi hade en skön ridslinga genom ett skogsområde på min tid som hästfrälst. Vi red alltid på samma ställe, samma stig. Stigen hölls framkomlig genom oss, den nyttjades också av hundfolket och på vintern så tog skidfantasterna över den och la sina skidspår där. Inte lika kul för oss dock.

    Sen kom markägaren och påstod att vi inte fick rida där för hästarna trampade sönder rötterna på träden ?!

    Som vi såg det så var det ren idioti eftersom markägarens söner roade sig med Enduro i samma skog....

    SvaraRadera
  4. Ja, det finns idioter till allt..

    Även hos min uppfödare beläggs ridstigen med skidspår på vintern. Och av någon anledning har de förtur, märkligt.. Utan hästarna hade inte stigen funnits.

    SvaraRadera
  5. Ser att jag skrivit som en kratta men ni kunde säkert läsa ändå. Ja i Linköping öste regnet ned igår så idag är det rena skridskobanan ute. Tänk ingenting förvånar mig längre gällande vad vissa människor säger.

    SvaraRadera