fredag 7 januari 2011

Väderprat och en fin julduk


Nu ska jag sammanfatta väderläget som rått sedan igår kväll så kan ni själva föreställa er min gränslösa frustration under dagens första åtta aktiva timmar utan att jag behöver gå in närmare på det:

Ihållande, extremt tätt snöfall och blåst, temperatur mellan noll och minus två, vilket resulterar i hårt packad och ofta drevad tung snö. Ut genomdörren kl sex på morgonen och skotta, skotta fram till vägen och ned till källaren (vilket är nödvändigt då hästarna får vatten den vägen), bitvis hade snön drevat så den nådde min midja (jag är en huvudfoting på knappt 170 cm). Ut med hundarna och sedan skotta vägen ned till hagen för att ge hästarna vatten innan frukost (min frukost).

Kortar historien; En miljard tunga skottag senare ackompanjerad av hästarnas hungriga avgrundsgnäggningar (de är jättetjocka) och tre timmar senare hade jag skottat mig till hagen med första kärran.

Klockan två hade jag skottat mig genom allt, dragit ut tre kärror till hagen, förberett frukosthö och tagit hand om Kalinkas knän (jag började gråta när jag kom på att jag glömt skotta hennes stig till utestallet) och tog på hundarnas selar.

När vi kom ut hade hela världen blivit rosa! Och sen hände allt på en gång;

Solen bröt genom molnen och bakom mig blev himlen blå, sedan slutade det snöa (ja, i den ordningen). Grannen körde i diket och hundarna fick snöfnatt och när jag kom hem kör en stor traktor med snöslunga efter sig ut från min gård!

Jag hade fått slungat hela gården, till och med min skeva och ynkliga stig framför ladugården och det var så rejält gjort så att sommarens gräsklippning kommer spara in oss flera liter i bränsle (det var en jordnära snöröjning)! Jag blev så till den milda grad tacksam så jag ramlade ihop i soffan och somnade.

Betänk nu att det var den korta versionen..

Nu är julen bortplockad här. Jag blev inspirerad av solen som gav löften om bländande vita och soliga dagar i slutet på februari när småfåglarna gastar för fullt under dagtid i takt till takdroppet. Ja, jag har sparat granen till i kväll och några stjärnor får lysa till tjugonde dag knut.

När jag tog bort allt lade jag märke till att en av mina juldukar (alla två) är signerad. Jag minns när jag fick den; Jag var hemma hos mor och hon frågade ifall jag hade en julduk. Så trollade hon fram denna ur ett av de överfyllda linneskåpen och den har varit mig så kär genom åren.

Är det någon som vet om det är en speciell duk? För mig är den det förstås och kommer följa mig resten av mitt liv, men jag blir lite nyfiken förstås.

Tre tryck repeteras runt duken, två tomtar och juleljus

 

Också signaturen; Bühlan..?

Känns det igen..?

Kvällen ägnas åt att desarmera julgranen medan jag njuter av skenet som de turkosa gardinerna, som min syster skänkt (lånat?) mig, sprider i vardagsrummet. Än har väggarna inte fått sitt rätta utseende utan de är fortfarande shabby-fucking-shabby-and-then-some. Supertrendigt med andra ord=)

Puss på er, nu får jag ett glas vin

6 kommentarer:

  1. Låter som en superjobbig skottardag. Kan förstå att du somnade som en stock.De flesta av de juldukar som jag har hemma har jag fått av mamma som i sin tur fått dem av sin mamma. Jag vårdar dem ömt eftersom det är en speciell gåva. Har inte så mycket saker från min mamma. Jo tre fina häststatyer som jag fick när jag var 14, över 30 år sedan. Dessa är jag verkligen rädd om. Fick också en grön glasfigur i form av ett hästhuvud när hon var i Kosta Boda.
    Hoppas du får en trevlig fredagkväll.

    SvaraRadera
  2. OJ, vore roligt att se hästarna=)

    Jag har ärvt några förkläden, en Ior-mugg, en fin, blommig handduk, lite kläder och tyger, allt med nostalgiskt värde. Det går inte att sätta en peng på det inte..

    Jag ska sätta mig i soffan o mysa med hundarna nu och ha en helt underbar fredagkväll, i morgon är det slut på husfriden då manfolket kommer hem.

    Ha de fint du med
    Kram//L.

    SvaraRadera
  3. Hej vännen. Jag tänkte å det varmaste på dig i morse när jag slet med snö h*tet rund grabbarnas 'sovrum där traktorn inte kommer fram. Men sen kom maken med lilla röda traktorn och vips var resten av problemen borta, men jag tänkte fortfarande på dig som sliter ensam med snö & hö. SE till att du får en lång skön semesterdag då manfolket kommer hem. Det e du värd!!! Ha det så gott och var rädd om dig. Varm kram & tanke från 2:a sidan

    SvaraRadera
  4. Ja, de får allt serva mig en dag tror jag.

    Har du förresten hört att den nalkas ännu en snöstorm till kvällen? Det verkar inte finnas någon hejd på festligheterna! Två balar dumpade drängen på min gård också (såg jag nu först på morgonen). Han har ställt dem för tätt igen, men vem är jag att skåda given häst i munnen?

    Tack för omtanken, kram=)

    SvaraRadera
  5. jag tror det står Bühler - googla på det o julduk så får du nog lite ledtrådar

    SvaraRadera
  6. Jag gjorde det och såg att dukarna kostar mellan 25-30 kr på Tradera*s* Ingen var så fin som min, dock:)

    SvaraRadera