onsdag 5 januari 2011

Trettonhelg

När jag publicerat det här såg jag att jag var en dag tidig vad gäller namnsdagsbarnen. Vad kan jag säga? Ständigt före min tid och trendsättare*s*

OK, jag ber om ursäkt, men ändrar ingenting


I dag har de tre vise männen namnsdag; Kasper, Jesp.. förlåt; Kasper (Caspar), Melker (Melchior) och Baltsar (Balthazar).

Trettonhelgen firas bibliskt till minne av Jesu dop (ursäkta, döptes han inte som vuxen av Johannes? Jag må vara hedning, men bibeln kan jag rätt hyfsat) och dagens dag kallades också för ”Tre Konungars Dag”. Beroende på hur man läser skriften så var de visa eller kungar. För det går väl inte att vara statsledare OCH smart?

Nåväl, under fornnordisk tid fanns det också anledning att fira, för nu såg man om midvinterblotet lönade sig; Vill solen vara uppe lite längre om dagarna?

De tre visa, stora männen får väl i min värld vara Oden, Vile och Ve som skapade världen av jätten Ymers kropp.

Nog om det, jag har haft ett par lite märkliga dagar. Ett tag var jag rädd att2011 snart skulle visa sig ännu värre än 2010! Låt er inte luras av min krönika, det är ett faktum att om man stryker alla dåliga händelser finns det bara bra kvar att nämna, förra året var det värsta hundår jag varit med om, men samtidigt givande förstås.

Jag svamlar.. Mycket snurrar i huvudet. Det började med att jag kunde beta av en viktig skuld med en knapp tredjedel. Mottagaren blev så glad och spådde ett lysande år för alla och envar; Nu lossnar det!. Mja, jag vågade inte hoppas, men så började det hända saker. Saker vi väntat på, en efter en börjar vissa hårda knutar lösas.

Konstigt är det kanske att det landar ett krav på sexsiffrigt belopp i brevlådan och reaktionen är spontant: ”Äntligen! Nu jäklar börjar det hända saker!” Strax därefter ringer en representant för ett ondskefullt företag i ett land jag kommit att avsky och i smyg hoppas bli bortbombat av muslimer som vill jämna till saker enligt principen ”öga för öga, tand för tand” och vill förhandla med mig i ett ärende som tidigare varit fullkomligt oomkullrunkeligt (ja, det ÄR ett ord, slå upp det får ni se)från deras sida.

Ja, jag kan inte gå in på detaljer, men en händelse är en slump. Ett sammanträffande kan möjligtvis också vara en slump, men när det ramlar på saker likt ett pärlband, då är det definitivt inte slump!

Nåväl, stora saker är på gång så det kanske är på sin plats att spänna fyrpunktsbältet, rätta till gogglarna och hjälmen och hålla fast i störtburen.

Tillbaka till trettonhelgen lite.

För mig är det sista julhelgen och jag njuter av allt det juliga en sista gång innan det stoppas undan i kartongerna för vila. Jag har en julig klänning, åt en julig lunch och kommer bjuda mig själv på en ganska så julig (i kryddningen i alla fall) middag i form av en bit kalv som marinerar nu och ska grillas i panna för att sedan eftergå i ugnen med lite goda grönsaker och serveras med ett juligt arborioris med champinjoner i samt lite bönsallad.

Jag känner mig själv och kommer inte komma ihåg att fota förrän jag glufsat i mig det mesta, men jag ska försöka komma ihåg.

God sista-jul-helg önskar gräsänkan Jonsson med storpudlar och Basjkirhästar



3 kommentarer:

  1. Jag som studerar religion borde ju veta men om jag spånar lite så.... Ja Jesus döptes som vuxen av Johannes Döparen och om jag inte har fel så borde ju det vara det som är just orsaken till att vi firar denna dag. Judarna döper inte på samma sätt som kristna. Det var ju inget speciellt att Jesus döptes som jude eftersom det var det enda naturliga. I och med att Jesus döptes av Johannes Döparen var det ju ett steg mot det som kom till att bli kristendomen.
    Jag har bestämt att 2011 ska bli ett bra år och gud nåde den som förstör det för mig. Jag har bestämt att huset vi såg på nätet ska bli vårt och jag accepterar inget annat. Min man föll också för det trots att det är supermycket att göra. Kan ju vara en orsak till att andra drar sig ur, hoppas och håller tummarna.
    Håller tummarna för att det nya året ska föra med sig endast glädje hos er också.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Ja det finns en mening med allt, kanske huset väntat på just er? Jag håller alla tummar för att det går bra med huset och förstås att 2011 blir ett toppenår för dig med:)

    Är du på resande fot än..?
    Kram/L

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas huset väntar på oss. Bra område med en massa villor och flerfamiljshus men som sagt var lugnt.
    Nej vi kom hem i måndags och det är skönt att vara hemme igen. Borta bra men hemma bäst. Nu ska vi dock rensa ut hela huset. Oavsett om vi kommer lfytta eller inte har vi en hel del saker vi inte behöver.
    Kram
    Isa

    SvaraRadera