söndag 9 januari 2011

Snöskottning vs Gräsklippning




Jag är en sådan person som hävdar att jag hellre skottar snö än klipper gräs. Varför?? frågar jag nu mig själv; Jag har väl aldrig klippt gräs?

Ursäkterna är många. Den främsta är att jag är allergisk. Kontaktallergiker, men ändock. Sedan kan jag omöjligen med gott samvete i fåfängt syfte styra runt en illaluktande miljömarodör bara för att det ska vara fint! Höbärgning är en helt annan sak, då gör jag ju någonting viktigt för mina djur och det ger en sådan skön känsla när man är klar med det hårda slitet och kan njuta av att ladorna är välfyllda samtidigt som man snyter ut någonting som är svart av hödamm och solbrännan svider på axlarna.

Nä, skulle inte manfolket envisas med att klippa gräsat hade jag getter eller får istället.

En fördel med gräs är det inte är lika oförutsägbart som snö. En del klipper gräset tre gånger i veckan, andra varannan vecka. Det är ju inte så att man vaknar en morgon med gräs upp till fönsterkarmen som man måste röja sig igenom för att kunna ge hästarna mat. Skulle detta ske så släppte jag förstås hästarna på gården, då blev det nog snabbt snyggt.

Bilden på gången till utestallet tog jag igår. Nu har det vräkt ned ännu mer snö och jag har skottat upp ännu högre snövallar. Jag behövde inte göra det, snöröjarna har kommit hem nu, men det är så jäkla tillfredsställande att se de mysiga små gångarna som snirklar sig runt på gården här.

Fast just nu klurar jag på om jag ändå inte föredrar gräsklippning (av alla ovanstående skäl).

3 kommentarer:

  1. Haha...vilken skön jämförelse. Ja tänk om man vaknade en dag och gräset hade växt en halvmeter över natt. Så är det ju tyvärr med snön, man vet aldrig om man kommer till jobbet nästa dag.

    Jag brukar säga att jag föredrar att klipap gräs före skotta snö, för jag hatar att skotta snö. Stackars sambon får skotta mest. Men jag klipper aldrig gräs heller, det vill alal andra så gärna göra. Det är väl kanske därför jag gillar det.

    SvaraRadera
  2. :) hahaha jaaa... jag tycker din gång är mycket fin! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Jag gör båda två men att bärga hö är inget för mig. Är egentligen superallergisk mot gräs men att klippa går bra men inte hålla på och bära hö med händerna inte. Blev allergisk när rågen rök en sommar och vi var på väg ned till sommarhagen där våra lånehästar betade. Klart att allergin inte bara kom så där men det var då den bröt ut. Fortsatte dock med hästeriet men kunde inte vara med och bärga hö och halm på stuteriet där jag arbetade. Dina foton är verkligen härliga men förstår att det är mycket att skotta just nu.
    Hoppas du får en bra söndag.

    SvaraRadera