torsdag 20 januari 2011

Härliga Vinter!


Hela förmiddagen rann undan alldeles rasande förträffligt och effektivt, så plötsligt hade jag en helt oskriven eftermiddag framför mig, så medan maken och hans son åkte in till sta’n tog jag med mig hundarna och kameran på en härlig promenad på mon.

Det såg ut som att allt omkring mig var påsprejat med tjock grädde, ni vet sådan där som är vispad lite, lite för hårt och har stått i kylen ett par dagar och fått en lätt gul ton och bland det en sjuhelsikes massa glitter. Helt magiskt!

Passfoto

Där uppe hade jag kunnat sitta en sådan här solig dag med fika och kollat på de djur och fåglar som rör sig runt på mon.

Solen sänkte sig medan vi gick hemåt och trädtopparna fick en allt mer kopparskimrande färg och när vi kom hem såg ladugårdsväggen väldigt varm och skön ut.


Nu vilar hundarna. Jag har diskat och har ett kycklingkok på spisen; En liten gårdskyckling delad i två, täckt med vatten ligger och gonar sig med persiljerot, morötter, lök, lagerblad, rosé- och kryddpepparkorn, en stjärnanis, några kryddnejlikor, lite fänkålsfrön och salt.

Önskar ni kunde känna doften, mmmmmmm..

Det ska bli fond som jag ska frysa in i ispåsar. Jag ska befria pippin från skinn och ben och köttet ska bli till en god gryta som serveras med kryddat basmatiris och stora räkor.

Förresten såg jag på mästerkocken eller vad det heter på fyran igår. Hur i helskotta kan man ställa upp och tro sig vinna på halvfabrikat? Jag hade en stor skämskudde och fick bruk för den några gånger.

1 kommentar:

  1. Åh vilka fina bilder! Önskar jag kunde gå ut i naturen o fota jag med...jävla stålfötter:-( Men till våren får jag 4 nya ben som kan ta mig ut i skogen.

    Jag såg oxå det där mästerkock´s programmet. Det var sååå pinsamt, en försvenskad version av ett bra utlänskt program. Hur i h-vete kan man kalla sig kock lr tro sig erövra titteln mästerkock med prefab. Att Per M ens kan sitta som jury i ett sånt dyngspektakel. För han e ju en som avskyr prefab. Nåja deras business. Ha en underbart fin helg i det utlovade solskenet. Kram

    SvaraRadera