torsdag 9 december 2010

Anna Ölkanna

För att inte verka duktig så får jag väl låta bli att berätta hur många steg det blev igår *host*straxunderartontusen*host* och nu anser jag mig inte längre behöva veta hur långt jag går om dagarna.

Kallt och fuktigt väder var det på stan igår och inte blev det så många fynd heller.
På "min" second hand justerades priserna i somras och sedan dess har jag inte handlat så mycket där. 
Ett snyggt skrivbord fann jag för 375 riksdaler som skulle fungera utmärkt som sybord i nya sovrummet, men jag hade ingen möjlighet att köpa det igår så jag får väl se om det finns kvar längre fram. Annars var det inte meningen jag skulle ha det helt enkelt.
Jag fann ett par otroligt vackra klänningar som nog skulle gå att sy om. Nu var det så att anledningen till att klänningarna fanns där var uppenbar;
  Deras ägarinnor hade dött av svält!
Sy in kläder är jag duktigare på än att öka ut dem, så de fick vara.

Hörde någonting i butiken som gjorde mig väldigt förvånad.
Uppenbarligen behöver denna ideella andrahandsbutik inte tjäna pengar efter kl 17:00, eller över huvud taget kan man tänka, för strax före fem hände följande:
En tjej kommer in och ställer sig i kön för hon vill prata med personerna bakom disken. När det är hennes tur säger hon att hon har en möbel hon vill skänka och undrar ifall hon kan lämna den när som helst eller ifall det är någon särskild dag man lämnar.
Jamen, du vet vi stänger klockan fem och hon är fem i nu. 
låter mannen bakom disken de i butiken veta. Den är inte så långt borta, lastad i bilen och allt säger hon men bägge personerna bakom disken hävdar att tiden är allt för knapp.
Det är inge skit då? frågar mannen slutligen. Nejdå säger hon och de ger med sig; Hon får den stora äran att leverera den begagnade möbeln. Vad bra, sa tjejen. Vi har bara tillgång till bilen idag.
Tre minuter tog diskussionen ungefär.

Tio över fem blev vi i butiken utslängda, då hade möbeln levererats.
Jag tror inte jag vill handla där mer.

Snögubbe

Ja idag är det Anna-dagen och då ska julölen avsmakas.
Min favorit, Three Hearts julöl tar de tyvärr bara hem i burk på bolaget i Ö-vik och eftersom jag vill ha ölen köper jag burkar trots att jag inte vill ha burköl.
Så funkar människan.
Jag provsmakade den till första advent (helt traditionsenligt) men jag är inte sämre än att jag kan provsmaka igen idag.

Snögubbar

Vi red ut idag på Hinica och Minna och det var underbart snöfluffigt och vackert i skogen. Alla hästar fick känna på raspen lite på framhovarna. Jag har laddat upp med hö på vagn och i säckar inför kvällen för det ska vist blåsa upp i kväll och bli riktigt skitkallt!
Ska kolla om det finns varmvatten till att ta ett bad med maken nu.

På återseende/fru Jonsson

3 kommentarer:

  1. HAhaha! ;) Kommentaren om klänningsägarinnorna fick mig att skratta högt! ;) Nä vet du på en secondhandbutik i Linköping var det samma sak... Jag hajar inte... synd att det är så!

    ha en trivsam dag i kylan!

    SvaraRadera
  2. Hahaha synd på så fina klänningar. Skrattade högt : ))

    SvaraRadera
  3. Japp, Tyvärr så går den begagnade jargongen så där. De 'svältdödas' klänningar verkar även finnas långt bak i min garderob??? Hur f*n kom dem dit???? Ha D gott!

    SvaraRadera