måndag 20 december 2010

Sisyfosarbete

Sisyfos var enligt den grekiska mytologin kungen som grundade Korinth.
Han var också en riktig skvallerbytta, för när han såg Zeus strula med vattennymfen Aigine sprang han genast till hennes far, som var en flodgud, och berättade vad han sett.
Detta gjorde Zeus riktigt ond på Sisyfos så han skickade en dödsgud på honom.

För att göra en rätt så omständlig historia lite kortare (read all about it here) så slutade det med att Sisyfos svek ett löfte gentemot Hades och som straff fick han försöka få upp en sten på en kulle. När toppen var nådd skulle han bli fri, men varje gång slant han när han var nästan uppe och fick börja om med sitt menlösa arbete som visst fortgår än i dag.


Å hej å hå

Sisyfosarbete;
Snöskottning i Västergissjö, december 2010
Nu varnar de på radion för kraftigt snöfall längst hela ostkusten.
Det kanske ändå får bli en mellandagsfika med min vän på andra sidan älven istället för adventsfika?

Men ändå,
när jag sliter med snöskyffeln mot den hårt packade snön för att få fram hökärran med snoret hängande likt två skosnören ur näsan så tänker jag att det är rätt fantastiskt, att jag fortfarande tycker det är vackert med vinter.


3 kommentarer:

  1. Hoppas det löser sig med snöskottningen för din del. Jag älskar vintern och det gör inte så mycket om det snöar. Nu börjar det dock bli lite löjligt. Ska ju flyga på onsdag men som det ser ut nu så kommer vi nog få vara hemma. Hoppas dock på att det tar slut snart så vi kommer iväg eftersom vi sett fram mot resan länge nu.
    Tycker du har en så fin blogg och är faktiskt lika avis på dig som första gången jag kikade in här :)
    Hoppas du får en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Tack för berömmet!

    Och som jag sa, kommer ni inte iväg finns det en mening med det också. Ha det fint du med!

    SvaraRadera
  3. När flingorna faller lika inbjudande som en massvandring av gräshoppor så kallar de det vinter & vackert....Jag kallar det lappmögel och jag e hysteriskt allergisk mot just mögel!!!

    Men visst kan det va vackert ibland men det sätter för många käppar i mina redan ojämna hjul:-) Hoppas snöskottning och döda bilar reas ut på mellandagsrean så vi kan ta en fika tillslut. Ha d.

    SvaraRadera