måndag 20 december 2010

Dagens goda gärning

Nu så ligger laxen i kylen och gravas och julens sillar är inlagda; 
En chili/limeinläggning och en löksill med lite julkryddor.
Älgfärsen ska jag ta fram ur frysen i morgon också hoppas jag på att få hem en ny spis så jag kan slänga in tjälknölen. Ja det blir nog julbord i år igen.

Efter intagen lunch gick jag för att
göra i ordning Kalinka och när jag släppt henne i hagen igen hörde jag ett rassel när jag gick upp mot huset. Som jag nämnde häromdan fick jag skottat här och snön lades upp mot fasaden som isolering. Nu rasslade det rejält ifrån ett stuprör på hörnet där snön är upplagd.
Inte kan jag leva med ett liv på mitt samvete, så jag hämtade skyffeln och började skotta fram röret. Jag börjar ju vara en hejjare på att skotta nu.

När jag grävt mig ned till öppningen så ramlade det så ut en trött, tilltufsad och rädd liten talgoxe som flaxade/sprang över snön. Jag hoppas den klarade sig. det var några fjädrar borta ur ena vingen och jag såg den senare, sittandes i häcken.
Kanske Johans katt blir glad, men jag hoppas hellre den klarar sig.
Glad i hågen över att ha räddat fågeln gick jag på snöpromenad med hundarna. Tyvärr råkade jag av misstag slå Izor rätt i huvudet, så mitt kharma-konto landar väl på plus/minus noll idag ändå..

Men jag uppnådde ett mål idag;
I morse så tänkte jag att jag behöver en timme på soffan att sova middag med hundarna. Senaste dagarnas slit med snö, ved och hö har tagit hårt på kroppen och en timme är guld värt. Halv tre slumrade jag in på soffan med Izor i famnen och Ludde som delade kudde med mig.
Helt underbart!

Ha en fin kväll//fru Jonsson 

1 kommentar:

  1. Tänk vilken tur att du hörde rasslandet i stupröret. Hoppas den lilla stackaren klarade sig.
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera