söndag 12 december 2010

Årets trendgran 2010..

..ser ut såhär:

En grantopp på en pinne i en mjölkkanna,
"kreativt dekorerad med schackrutor" stod det. Himla kreativt.
De däringa hjärtkorgarna jag alltid flätar och hänger i granen är alltså nytänkande! Vilket innovativt barn jag måste ha varit.


Tre pynt på grantoppen, sedan är det klart!
Åh, så vackert! Vad stolt hon ska känna sig över sin vackra gran.

Mjölkkannor har jag och schackrutigt julpynt också.
Och det bästa är ju att den tänkta adventsgranen som jag trimmade till så fint i hagen i höstas, den som hästarna också fann och uppskattade -inte så mycket för dess utseende som dess delikata smak, de åt nämligen upp nästan hela trädet- kan jag ju använda trots allt!

Såhär ser den ut numera

Här har mina trädgårdsnästare till hästar ansat och ansat..

..men toppen är ju fortfarande helt OK!

Likt en lämmel som med dödförakt slänger sig jämte sina syskon och vänner från höga klippor följer jag förstås slaviskt alla nya trender lantliga inredningstidningar talar om för mig är rätt just nu, så nu får vi en magisk jul med vår fina, trendiga julgran.
Åh, vad familjen ska tindra när de kommer hem två dagar innan julafton och får beundra mitt kreativa och nytänkande alster..

Nä, allvarligt.
En grantopp på pinne nedstoppad i en mjölkkanna.
Maken höll på att garva läppen av sig när han såg bilderna och någon sådan ynklig tingest kommer vi inte dra in. Den ser ju ut och skämmas över sin nakna uppenbarelse och be om dödshjälp! Jag får liksom lust att rädda den från lidande och snabbt elda upp den.

2010 års julgran kommer se ut som 2009 års julgran:

Jämn, tät och fin med belysningen redan fastsatt.

Jag lyckades till och med smuggla in fuskgranen till Dalarna. Hade den smält ihop vid gränsen med ett fräsande hade jag inte blivit förvånad, men det gick bra. Även återtåget till Norrland verkar den ha klarat.
En trogen vän som inte ger mig utslag på armarna.
Ännu ett år får han fira julen finklädd i det Jonssonska vardagsrummet. 
Men i år är det ett nytt vardagsrum.
(Det kan vara sista julen inomhus för herr gran, men det har jag inte berättat för honom)

Ha en trevlig tredje advent och glöm inte släcka ljusen.
Kram/fru Jonsson

3 kommentarer:

  1. Hos oss har vi sedan många år plastgran. Jag lejer ut arbetet på att klä denna skapelse till dottern. Granen vi har nu är bara två år gammal men ser inte vidare kul ut innan den har klätts. Hade hellre haft en riktig gran men eftersom vi ofta firar jul utomlands blir det helt enkelt så att vi sätter upp platsgranen även om vi är hemma.
    Hoppas du får en riktigt trevlig 3:e advent.

    SvaraRadera
  2. Vår herr gran ser faktiskt inte heller så tokig ut med julkläderna på och det är skönt att slippa bry sig om belysningen (vilken jag annars flyttar runt i granen från dagarna innan julafton till 13-dag Knut).

    Även om min far säkerligen vänder sig i sin grav när jag säger det, så föredrar jag min plastskapelse före en ful, äkta gran. Och de fina tycker jag är lite synd att ta ned..

    Men det blir nog riktig gran i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Men varför ska man plocka in en massa kryp som mår bäst av att ostört få sova sin vintersömn i kyla och snö??. En riktig gran mår bäst & e snyggast o framförallt mest allergivänlig med roten fast förankrad i myllan. Herr gran i konstmaterial e ju mycket tätare och finare och skänker ett mycket mer fylligt, juligt skimmer i stugan med inbyggda lampor och massssor av bling bling.

    SvaraRadera