lördag 25 december 2010

God fortsättning


Julaftonen var mycket God i Jonssonska huset.

Vi skojade lite på dagen och sa att vi var så fattiga att vi inte hade råd att äta all den goda maten i kylskåp och skafferi, så vi skulle nog vara tvungen att slänga allt åt räven, men så gjorde vi inte förstås.

Älgfärsbullarna, uppiffade med mycket kryddpeppar var julbordets stora vinnare och av sillarna var favoriten min lite juliga löksill, även om chili/lime-sillen också var god. Den kanske vinner på att vila några dagar till. Rödkål stekt med rödlök, chili, ingefära och en skvätt glögg, dekorerad med granatäpplekärnor var en uppskattad nykomling och min gravade lax slog den rökta köpelaxen med hästlängder!

När jag vaknade i morse var det endast -9°

”Joy to the World” utbrast jag, överlycklig för att kylan släppt sitt benhårda grepp och att snöovädret ännu inte börjat! På med träningskläder, handledsvikter, en vit storpudel i bältet och iväg på en härlig power-walk. Det kändes nästan som vår i luften*s*

När vi kom hem hade hästarna på magiskt vis fått både hö och vatten så det var bara att sätta sig vid frukostordet. Magikern heter för övrigt Stefan.

Nu har den riktiga julefriden infunnit sig, så idag ska jag till och med lata mig lite och lyxäta av all den goda fisken som blev kvar från igår. Längtar redan till en lunch bestående av fem sorters sill och två sorters lax.

Fortsatt God jul till er också!

Julpussar från fru Jonsson

2 kommentarer:

  1. Tittat in för att önska dig en riktigt GOD JUL... fast det kanskeheter "fortsättning" nu när jag är så sent ute.

    Lax är min favorit på julbordet men beskrivningen av älgfärsbullarna får också snålvattnetatt rinna... Förr hade vi tillgång till älgkött men ej numera.

    SvaraRadera
  2. Goood fortsättning min vän! En varm hälsning från 2:a sidan!

    SvaraRadera