tisdag 7 december 2010

Välkommen


Jag vill börja med att välkomna nya läsare till min blogg.
Ni som hittat hit för att en person i ett öppet forum igår kväll ville påskina att 
jag lägger ut bilder på mig själv på internet och länkar till min blogg där jag hänger ut minderåriga
kommer dock att bli besvikna.

Just frasen att jag lägger ut bilder på mig själv på internet tycker jag lämnar rätt öppet för tolkningen att sådana bilder skulle vara av typen "pikant ögongodis" men jag kan försäkra er om att det vill varken ni eller jag se och det kommer heller aldrig att ske.

Dock är jag inte helt omöjligt utan kan kompromissa
och av den anledningen lägger jag nu ut en bild av mig själv som minderårig:


Återkommer senare

6 kommentarer:

  1. Såg kommentaren på vovve igår men reagerade inte nämnvärt på det du skrev angående just den händelsen.
    Hoppas du får en bra dag idag.
    Isabelle med Guinness

    SvaraRadera
  2. Nu hoppas jag det fixat sig med mina blogginlägg. Skulle du rekommendera just basjkirhästar till den som letar efter en ny ras? Titade lite på dem för flera år sedan men kom inte längre. Vad använder du dina till?

    SvaraRadera
  3. Jo jag kan rekommendera Basjkirer till den som vill ha en trygg och stark liten häst. De bör gå på lösdrift och behöver fysisk kontakt med andra hästar. Helst Basjkirer dock, eftersom de går bäst ihop med de som pratar samma språk verkar det som.

    Mina tänkte jag skulle användas till avel. Genom Basjkirföreningen kan du nog hitta en uppfödare nära dig som du kan hälsa på. http://www.basjkir.se/ är deras adress.

    Jag rekommenderar också att du klickar på länken till vänster som heter Gideå BasjkirHästar för intressant läsning (särsklit historien om hur det gick till när hon skaffade sina första Basjkirer från Ryssland)

    http://www.basjkirhastar.se/historia.htm

    //Linda

    SvaraRadera
  4. Tack för Internetsidorna. Ska titta mer ingående på dem senare ikväll. Givetvis är den ekonomiska sidan en viktig sak och undrar lite gällande priser. Har än så länge inte sett något om hur höga de är. Intressant ras är det dock. Har också erfarenhet med att arbeta med hästar i lösdrift men då var det svenska halvblod. Är det en krävande ras? Menar med temperament.
    Isabelle

    SvaraRadera
  5. De har starkt psyke och jobbar som en flock.
    Vid fara till exempel står de hellre stilla än flyr för de vet att de kanske inte syns om de är stilla.

    i Basjkir (som ligger i södra Uralbergen) får inte en Basjkir vara över 145 cm, då får de inte heta Basjkirhäst. Det finns två sorters Basjkirer; stäpp- och bergsbasjkirer och i Sverige anser avelsföreningen tyvärr att det inte finns en övre gräns. det finns Basjkirer upp till 165 cm i Sverige och två av mina ston är i mitt tycke lite för stora, men jag söker små hingstar åt dem med mycket vilttecken.

    De är dock viktbärande och sägs kunna bära 300 kg. Jag tror inte en människa som väger så mycket tar sig upp på hästryggen, men.. De har flera gångarter, såsom tölt och kosacktrav.

    Priset i Sverige verkar sjunka eftersom vissa ur rasföreningens styrelse väljer att rea ut sina hästar. Jag tycker det är synd för det är en toppenfin ras vars rykte behövs styras upp! Få vet ens vad en Basjkir är. De betingar pris mellan 20 000 till ca 80 000 och man får det man betalar för.

    De är friska hästar som är billiga att försäkra och de är allergivänliga. Min man (det är tack vare honom jag kom i kontakt med denna fantastiska ras) som är jätteallergisk mot hästar har ett eget Basjkirsto.

    //L

    SvaraRadera
  6. Tack för all information. Jag är ju själv över 170 cm och vill gärna ha en lite högre häst men det är inget måste.
    Låter som sagt var som en ras för mig men ska läsa på lite mer innan jag tar mig en närmare titt. 20 000 - 80 000 låter perfekt eftersom just halvblod som jag har jobbat med en hel del ligger i samma prisklass.
    Tack för dina svar och hoppas du får en bra dag.
    Isabelle

    SvaraRadera