fredag 17 december 2010

Snön vräker ned..



Bilden på adventsstjärnan i selkammarfönstret tog jag medan det var kallt, innan snön kom.
-------->

Ja jäsiken vad snö det har dråsat ned!
Det är väldigt vackert förstås, men jag är lite bekymrad över att mina snöskottare är bortresta. Både ved/flis och skottning av rätt så kompakt snö vet jag inte om mina stackars leder mäktar med.

Jag och hundarna fick pulsa oss fram till vägen med gatlyktan som vägledning. Det blev ingen lång promenad, det blåste också och denna snö på pudelpäls blir katastrof! Allt fastnar.
När sedan strömmen gick för trettitolfte gången sedan igår blev vi riktigt snöblinda kan jag lova.

Väl hemma slängde jag in hundarna på toa för att torka upp på varma handdukar medan jag greppade snöskyffeln.
Först från bron till portdörren och därifrån till höbalen.
Som tur var så hade jag förberett kärran med hö redan igår eftersom jag anade att det skulle kunna vräka ned, så det omaket slapp jag, men innan jag fått ut den gamla mjölkkärran på vägen.. jisses.
Jag slet och drog kärran, först i snön ut på vägen och sedan längst vägen mot hagen på nedersidan (lite svårt att förklara hur det ser ut här, men vi har liksom två infarter till gården varav den ena används huvudsakligen till hö-transport) och jag insåg snart att jag aldrig skulle orka få in kärran i hagen i denna snön så det var bara att svänga in kärran på gården och skotta en väg ned till släppet i hagen och en bit in. Bred nog för att kärran skulle kunna gå lätt.
Själva släppet är i en svacka så det gäller att ha fart när kärran är tunglastad.

När hästarna fått sitt drog jag så upp kärran på gården och skottade en ganska bred väg tillbaka till huset. Och snön bara fortsätter vräka ned..
Egentligen hade jag behövt till Björna och handla, men jag klarar mig nog. Det är knappast värt det att köra ihjäl sig när djuren är ensamma hemma.
Förutom att jag ska se till att det brinner i pannan ska jag nog julpynta inne idag. Det känns som att vädret passar för det.

Så en fundering:
Jag har sett att många markerat med reflexpinnar på sina gårdar för snöskottning.
Om jag sätter upp reflexpinnar på min gård, 
kommer det en traktor och skottar då..?

Strömmen hann gå en gång medan jag skrev detta inlägg 
så nu skyndar jag mig posta
Puss på er och ge er inte ut på vägarna om ni också har oväder
/fru Jonsson

14:20

Jag kör en favorit i repris

Nä, jag orkar faktiskt inte ta fram kameran idag.
Även om det funnits tillfällen att föreviga, men jag bär minnena med mig ändå. Som när Ludde efter trägen bön om att få springa lös fick det, och drog iväg i snön som en liten Ski-Doo och knappt orkade gå hem. Svarte Izor som efter två minuter var täckt i snöklumpar från topp till tå. Bizra, vars man var fylld av iskristaller och när hon sprang påminde hon om en rastafari med pärlförsedda flätor som rasslade.

Ölen på bilden har bytts ut mot en Falcon Julöl modell folköl som smakar gott efter vedhuggning och ett ständigt pulsande fram och tillbaka i snön.
Jag behövde inga reflexpinnar på min gård, det blev traktorskottat ändå och snön lades upp på husfasaden, så nu blir det säkert mindre golvkallt i köket.

Inte har jag hunnit julpynta heller
(jag tar fram en del till första advent och drar på det stora julartilleriet efter Lucia), men det är ju mycket av dagen kvar.
Laga mat måste jag också, men har ingen lust.
Har tinat både ko och pippifågel och som nödlösning ifall jag verkligen inte orkar har jag kräftrumpor som jag kan lägga i en fullkornsnudelsoppa.

Ha en fin fredagkväll alla.
Jag ska krama hundarna i soffan och se näst sista Robinson.
Hur nu det ska sluta förresten; Ingen verkar ju lämna tävlingen..?

2 kommentarer:

  1. Verkar ganska tufft hos er med snön. Här snöar det igen och det ser ut som om det kommer fortsätta ett tag till. Tur nog ska vi inte resa förens på onsdag och då kommer det vara sol men kallt.
    Såg inte din fråga angående Guinness namn så jag svarar här och nu. Guinness heter egentligen Martin McGuinness. Han skulle ha ett namn som börjar på M och det skulle vara ett dubbelnamn. Det enda jag kom på som har med Irland att göra var just Martin McGuinness. Han är en fd. IRA medlem som nu är minister på Nordirland. Älskar Irland och hade Guinness varit en tik hade han fått heta Molly Malone. Nästa tax kommer troligtvis heta Bailey. Har ju också med Irland att göra.
    Kan faktiskt rekommendera dig att köpa tax. Helt underbara hundar med temperament så de är ingen hund man kör med precis.

    SvaraRadera
  2. Hallå där...Tänkte varmt på dig i morse då jag skottade fram grabbarnas höhäck och maken for runt med traktorn. "Stackars Linda som inte har någon 'skotte' hemma". Om det inte vart så långt hade jag kommit med traktorn vare sig du haft plogpinnar lr ej;-)Jag skulle åkt lite hit o dit idag men jag vågar inte ens starta bilen och snöskottning = soffläge. Ha det gott.

    SvaraRadera