måndag 27 december 2010

Exempel på mycket dåligt omdöme

Ibland anser jag att det ta mig klåen borde mentaltestas och behovsprövas innan folk skaffar barn! I dag, på en snöig och illa röjd väg uppstod ett tillfälle då jag verkligen tyckte så!

Jag blåste in till stan fram och tillbaka på förmiddagen för att proviantera då det ekade i både kyl och skafferi i Jonssonska köket. Tomt med folk både på Kvantum och Coop och till min stora besvikelse var det ingen matrea, men jag gick ut med någorlunda prisvärda matkassar ändå. Vägen jag helst kör är den närmaste och naturskönaste; En grusväg som slingrar sig genom byar som alla heter något med ”Landsjö”. Vägen var för dagen dåligt snöröjd och den har efter det myckna snöfallet innan jul plogats för bred. Säkert för att göra plats för ännu mer snöröjning, men det gäller ju att veta om det, annars blir man sittande i diket.

Plötsligt befinner det sig en snöskoter på vägen framför mig! Föraren har som tur är koll i backspeglarna, den ser mig, kör till sidan (sa jag att det var en SNÖ-skoter?? Varför körde den inte AV vägen??)och stannar vilket medför att jag måste bromsa in ganska kraftigt eftersom jag inte vill köra om innan jag försäkrat mig om att jag inte får möte av en timmerbil eller en av de dårar som frekvent trafikerar denna väg på mitten av bägge körbanorna.

När jag krypkör förbi så lyfter den mysbyxklädda damen på den jättestora, pälsklädda huvan på sin stora parkas för att se mig lite bättre och det är här min fundering kommer;

Nu dömer jag utan att veta, men kvinnan såg ut att vara mamma till barnen hon hade med sig, men hon kan nog lika gärna vara faster, moster, kusin.. skit samma! Någon har släppt iväg barnen på ett väldigt farligt äventyr. Framför kvinnan sitter en liten pojke med napp i munnen och keps på huvudet, bakom en lite äldre flicka med toppluva som huvudbonad.

Det finns alltså skoterleder här. Rätt så många är de också och jag har för mig att maxhastigheten på leder är 70 km/h och utanför leder får man ju inte köra. Att sätta små barn UTAN skyddsutrustning på en skoter och köra längst en trafikerad väg där till och med två bilar har svårt att mötas på vintern, där många kör som galningar och där det kör många, många timmerbilar varje dag, hur smart är det på en skala?

Vad hade det spelat för roll om jag saktat in om jag mött volvo-galningen som jag mötte mindre än en halv minut senare som körde väldigt fort mitt i vägen? Förhoppningsvis hade jag väl kört i diket på höger sida bakom skotern, men vad hade mötande bil gjort? Om jag kommit upp bakom henne och barnen i kurvan framför och mött en timmerbil som tagit sats för att komma sig uppför backen?

Ärligt talat; Hur jävla dum i huvudet är den förälder som släpper iväg sina älskade små på ett sådant dumdristigt företag?

Ville bara skriva av mig

3 kommentarer:

  1. Jösses,vilket rötägg. Jag hade nog vevat ner rutan och kommentera hennes ointilligenta agerande. -Ska man inte lära barnen -Säkerhet framför allt!! Men sådan som hon låter nog barnen åka utan säkerhetsbälte oxå. Tur du e försiktig och tänker på att det finns många fartdårar som kan komma ut genom nästa kurva. Så tänker jag med!! Ha D!

    SvaraRadera
  2. Hmm... för övrigt är det förbjudet att köra på VÄG med snöskoter. Det klassas som ett TERRÄNGfordon, och vägen räknas inte dit, oavsett hur dåligt snöröjd den är.

    SvaraRadera
  3. Jag ställde mig och skällde ut en gube jag mötte på vägen för nåt år sedan, men jag hotade att hästarna skulle kunna sparka sönder skotrarna om de blev skrämda och menade på att om han kunde hålla sig på skoterlederna så skulle jag se till att hålla mig borta ifrån dem.

    SvaraRadera