lördag 11 december 2010

Julkort


Att det ska vara så förbaskat svårt att fota snöglitter!!

Efter frukosten tog vi med oss en hink renfoder och kameran och gick upp till vinterängen via traktorvägen till sandtaget. Hästarna, som visste vad som vankades, kom fram samtidigt som oss.

Hinica tränger sig förbi Kalinka för att inte missa något!


Solen gick upp över vinterängen och vi vandrade runt med hästarna i ett riktigt julkort.


Hinica tycker det är smaskens med Renfor


Är det säkert att hinken är tom?

************

Nu strax efter klockan två är stearinljusen åter tända i köket.
Jag ska snart börja med middagen. Inhandlade en hel kyckling och kycklingdelar med ben i på Coop häromdan för 30 kr/kg och det ska bli en god gryta.

Man häller hejdlöst mycket curry i en gryta och sedan ännu fler kryddor, typ som nejlikor, stjärnanis, enbär, kanel, rosépeppar, ingefära.. ja lite efter humör. Häll kryddorna i en mortel och stöt dem ganska grovt, häll i grovsalt och mortla lite till och häll i grytan.
I med grovt hackad lök, fänkål, paprikor.. ja lite efter humör och innehåll i skafferi och kyl.
Två burkar hela tomater med juice, en tub eller liknande med tomatpuré och en burk kokosmjölk.
Låt det koka upp och lägg i kycklingdelar och potatis (grova bitar) av fast sort. Lägg på locket och låt stå i en och en halv till två timmar.
Resultatet är ren magi och man blir varm i hela kroppen.

Om jag minns det ska jag föreviga maten, men vi är så glupska i Jonssonska huset så vi hinner inhalera två portioner innan jag kommer på att jag skulle fotat..

************

4 kommentarer:

  1. Åh vilka härliga bilder! Vinterhagen verkar väldigt trevlig. Måste komma över och kolla in 'damerna'. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag!

    I morgon åker maken till Oslo och från onsdag till och med tisdag har jag huset för mig själv för då åker hans son också till Oslo. Kanske passar det med fika någon gång därikring? Och lite kramande av Basjkirdamerna förstås.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer gärna för Basjkirkramar & fika bara du inte har en massa juldoftande saker inomhus. Jag ringer så vi får bestämma nåt bra.

    SvaraRadera
  4. Apropå julkort...
    Då måste du kolla in Postens kampanjsida i år, http://www.levandejulkort.se/

    Skitsnygg sida där du får välja mellan 4 kameror och andra inställningar och plåtar av levande renar LIVE!

    Jag fick till en med fet solnedgång igår!
    /H

    SvaraRadera