torsdag 16 december 2010

Wasa bread och spritsill




Vi har lånat lite här och där till vårt vardagliga språk, 
från latin, tyska och romanes till exempel och nu försöker vi anglifiera språket för glatta livet med att peta in så många svengelska ord som möjligt och dessutom skriva isär allt (vilket jag retar mig ohyggligt på, men det och alla, ibland rent farliga, missförstånd som uppstår när man delar upp sammansatta ord, går jag in på en annan gång).

Men vi är ju inte sämre än att vi kan dela med oss.
Jag gillar att upptäcka svenska ord i amerikanska filmer och TV-produktioner. Här följer några exempel och ni får ursäkta mig för min påhittade fonetiska skrift:
Advent calendar [ædvent kælender] (upptäckte jag i "Bad Santa")
Ombudsman [ombuddzmæn]
och klassikern; Smorgasbord [småårrgasbååard]

I går kväll när jag såg Nurse Jackie fann jag ännu ett;
Wasa bread [vasa bredd]
Spisbröd, eller knäckebröd om man vill. Bit för bit smyger vi oss in amerikanska språket!

****************
Jag ska lägga in sill i helgen för första gången.
Det är en sanning med modifikation, för jag gjorde det ifjol också och följde då ett recept där man skulle lägga in filéerna i sprit!
"Vuxen smak" stod det och om det med vuxen smak menas att den går att jämföra stanken i busskur F på Nygatan där A-lagarna brukar sitta på bidragsdagen så stämmer det nog, men då har jag hellre en gammaldags, barnslig smak och gör vanlig sillinläggning gjord på ättikssprit, lök och kryddpeppar.

Har någon ett tips på klar inläggning kan ni lämna den under kommentarer. Med klar menas att den inte innehåller majonnäs, creme fraiche eller annan smet utan är just klar

****************
Gårdagen lämnar jag bakom mig, den var så fruktansvärt jäktig att jag till slut blev riktigt ledsen och var väldigt nära att ställa in ridlektionen som jag tänkte delta i istället för maken som är i Norge. Stressad och ledsen är inte bra förutsättningar för en barbackalektion.
Men jag for i alla fall och det är jag glad för.
Jag red den eldröda Tatjaana och det gick riktigt bra för oss. Vi travade mycket, men på hennes rygg känns det som att sitta i en varm och skön fåtölj.


Bild från förra vinter

Bra avslut på hektisk dag.
Idag snöar det och det kommer vara en källargumma hela dagen.
Det ska huggas ved, eldas, städas panna och sopas flis (om jag finner den där förbaskade piassavan som pojken gömt någonstans).

Ha en fin dag alla



3 kommentarer:

  1. Men vad du står i och är duktig:)
    Vilken tur jag har som är gift med en sådan underbar fru.

    SvaraRadera
  2. Det är jag som är den lyckliga=)
    Även om du är fasligt långt bort nu.

    Men det är lugnt och skönt hemma;) mellan strömavbrotten..
    Får se om jag hinner posta denna gång

    SvaraRadera
  3. Låneord e riktigt skoj! Men du vännen....ta det lugnt! Morgondagen tar vi hand om när vi vaknar, igår kanske vi lärde oss nåt. Andas, koppla av och NJUT av tillvaron HÄR o NU! Stressa inte, var rädd om dig! Kram från andra sidan.

    SvaraRadera