torsdag 23 december 2010

Kallt och vackert


Dan före dan bjuder på torr midvinterkyla.

Likt små Michelingubbar tultar vi runt gården i olika göromål såsom ved och hö. Michelingubben heter för övrigt Bibendum, och man kan ju undra hur Michelin tänkte när de gav sin maskot ett namn som närmast går att översätta med ”skål”. Då menar jag varken knä- eller godisskål, utan en riktig gutår-skål!

 Jag har gått runt vinterhagen och inspekterat tråden. Det var synnerligen behövligt, men nu är den spänd och klar. Helt otroligt att hästarna inte bara klivit över tråden egentligen..

När mina uppdrag utomhus är slutförda ska jag ägna mig åt att göra ättiksgurka och förbereda älgfärsen till julköttbullarna. Massor med kryddpeppar, mmmmm. Risgrynsgröten ska kokas i afton och jag måste ju se till att vi får middag idag med. Vi köpte en hel kyckling igår så den ska kokas och ingå i en saffransrisotto. Vad tok-billigt det är med hel kyckling och man behöver ju ingen buljong eller fond heller när man tillagar den med ben och allt.

 Nu säger tvättmaskinen att den är klar. Så jag får väl ägna mig åt den en stund. Ha en fin dan före dan och kom ihåg att stanna upp och njuta.

Kram/fru Jonsson

 



2 kommentarer:

  1. Fina foton och skönt att hästarna inte tagit sig ur hagen. Hoppas du får en trevlig kväll.

    SvaraRadera