lördag 30 oktober 2010

Dagens Dravel II

Minns ni när jag radade upp några gamla trälådor på gamla gjutjärnsspisen i gamla köket?
Lådor som skulle få nya liv och nya uppgifter?

Jag är sådär förtjust i vitmålat och skabb-snyggt (oh ja, ni vet vad jag syftar på, men tar jag uttrycket i min mun en gång till kräks jag), men min make vitmålade denna lilla pjäs som jag tänker mig ha hängandes på väggen i hallen eller annat rum.

Nu när vi fått ett något provisoriskt vardagsrum så var jag ändå snabb med att boa in det med min älskade skänk och några fina lampor.
På skänken satte jag också "vägglådan" och satte in det enda (sorgligt nog) foto jag har av min älskade far så han också får titta lite på TV .
Hyllan under härbärgerar ett gammalt fickur som otroligt nog har lyckats hänga med mig från det att jag som 16-åring flyttade hemifrån.
En bedrift!
Tror det har tillhört min farfar, men är osäker.

Jag måste säga att jag faktiskt saknat mina föräldrar extra mycket sedan vi flyttade hit. Dels beror det på att jag aldrig, sedan flytt nr ett, bott så nära föräldrahemmet men till stor del att vi nu har ungefär den typ av boende jag är uppvuxen med.

Min mor och jag brukade ha långa, givande telefonsamtal.
Allt från att vi hjälpte varandra med korsord, vanligt skitsnack, skvaller om folk i byn (jag fattade sällan vilka de var men nickade med, haha), vilka fåglar som satt utanför fönstret, recept, vintips, vårtecken..
Jag hade behövt de samtalen nu.

Korsorden klarar jag och det är inga problem med vare sig recept eller vintips, men vem bryr sig om vilka fåglar som sitter och pillrar ut isolering vid fönstren?
Vem vill höra om grävlingsspår eller hur snön lägger sig på stenarna? Nu hade jag verkligen velat ställa frågorna om hur de hade det, på den tiden när mamma och pappa flyttade ihop, när jag var fem (jo, det stämmer. Annorlunda, minst sagt), hur det var med småbruk och allt..

Pappa var inte så mycket för telefonsamtal,
Han ville mycket hellre att man kom dit i person och bodde där ett tag. Gick runt och sparkade på dragmotorn uppe på ladugårdsvinden, tittade för hundrade gången på gamla risselsläden lagrad ovanför korntorken, petade i gamla verktyg, pratade om hästhållning förr och nu etc.
Sån't gjorde jag och pappa.
Jag saknar allt det där extra mycket nu.

Nåja, det var en tanke bara.
"Ville bara skriva av mig"

**********

Nu doftar en underbar portergryta på spisen och degen till baguetterna (med kruskakli, vitlök och oregano) jäser här.
Helt otroligt faktiskt hur jag klarar mig utan de jämarns degkorgarna man ska ha nu för tiden. Folk har bakat bröd sedan elden uppfanns, men nu har de äntligen kommit på de välsignade brödkorgarna! Min baguette-deg får jäsa i en plastbunke med en blå/vit kökshandduk över sig. 
Kanske borde ge en skäms-kudde till degen också då den är så.. ja, 2008 liksom.

**********

Avslutar med att skicka en bamsekram till min storasyster (låt oss kalla henne.. Blharriet, hehe).
Hon ringde mig igår för att hon läst i min blogg att jag skulle in till stan och hon ville ses. Jag ville också ses, men jag hade inte tiden och dessutom är jag inte så social när jag grubblar mycket (som jag gjort rätt mycket nu). Men jag hoppas vi kan ses snart.
Ni får hemskt gärna komma hit och ta med lilla underverket, rondellvalpen, som jag kallar henne. Ludde och Izor vill träffa henne och jag vill ta kort!

(PS; Hade Popcorny haft en hemsida hade jag länkat här;))

**********
Nu ska jag baka och laga mat.
Ni får ha en jättefin helg och krama varandra mycket.
Var glad över att just du får lämna fotavtryck på denna jord och minns att någon gång kommer en lite parvel att ta jättekliv i just dina fotspår.
Även om du inte har "egna" barn.

Puss och kram /fru Jonsson


1 kommentar: