fredag 22 oktober 2010

Fy katten för hundfolk




Katt
(Felis Silvestris Catus)

Som vissa vet är jag medlem på ett hundforum där forumregeln att man backar från trådar man retar sig på säkert glöms/ignoreras 100 talet gånger varje dag.

Till exempel kan man inte fråga vart man hittar ett täcke till sin lilla, kastrerade fluffmopp utan att det blir 120 svar där trådskaparen (TS) blir lynchad över det faktum att den kastrerat hunden!
Helt galet!

Men ändå hänger jag kvar där av någon anledning. Förmodligen för att jag gjort flera trevliga bekantskaper där, inte minst min man;)

Igår var det en som frågade när det var lämpligt att börja släppa ut sin katt som nu var 15-16 veckor och skulle leva som utekatt. Jag trodde inte det var sant när jag läste svaren!

Rubrik; När du vill den ska dö, nt
Rubrik; När du skiter i om den kommer hem igen
Inlägg; Alltså vad ska du ha katt till om du släpper ut den?? blablablabla, oansvariga idiot, barn kan peta ihjäl katten och tarmarna sprutar när den blir överkörd av räven, blablabla..

Men allvarligt..
En katt ser sex gånger bättre än en människa, den springer upp till 50 km/h, kan hoppa två meter rätt upp i luften, har muskler runt öronen för att precisera sitt jaktbyte, den har körtlar runt huvudet som de doftmarkerar med etc.etc.
Är det egenskaper för en menlös hårpåse som ska spendera livet inomhus?

315 svar blev det, de flesta mycket otrevliga!

Jag är uppvuxen på ett mindre jord- och skogsbruk och katter hade vi ju förstås. Råttjägare.
Min mor brukade säga att hon önskade återfödas som huskatt; Ute och rumla och jaga och sedan ligga på kökssoffan med nosen mot elementet i timtal.

Vad är det som får folk att tro att utekatter lider? Vart kommer den vanföreställningen ifrån?
Vissa svar på tråden ovan antydde att den som svarade trodde att TS skulle slänga ut katten för att aldrig ta in den igen, att en utekatt lever i exil. Är folk så urbota puckade i kålan??

I över 10 000 år har vi levt med domesticerade katter och inte fan har de överlevt för att de varit inlåsta. Där jag kommer ifrån är katten en älskad, självständig familjemedlem med ett jobb!

Där slog jag nog huvudet på spiken!
De flesta som häckar på forumet dagarna i ända och skriver bittra och elaka inlägg är arbetsskygga, sjukskrivna etc, och läser man trådar ser man hur ofta de överför "mänskliga värderingar" på sina djur.
Nä fy sjutton för sådant folk. Skaffa ett liv!

I mitt nästa liv önskar jag också att jag blir en huskatt, men inte hos någon av de idioter som svarade på tråden igår, utan hos normalt funtade människor som bor på en gård på landet.

1 kommentar:

  1. Man får på något sätt stänga sina öron & ögon för allt dumt som folk gör och säger. Sen handla utefter sitt eget förnuft.

    Tyvärr är ju det (ö)kända forumet ett ställe där folk frågar för bekräftelse på allt möjligt. Skulle man följa alla vansinnigheter man får höra så fick man inte mye gjort.

    SvaraRadera