torsdag 21 oktober 2010

Dagens Dravel



Ur-runan

Någonstans har jag hört benämningen "Björnruna", men jag finner inte det ordet någonstans bland min runlitteratur*s* Jag tyckte det skulle vara passande då dagens namnsdagsbarn är Ursula (kommer från Ursus-Björn) och Yrsa.
Istället hittar jag bara Uroxe och Urkraft som betydelse.
Det är ju inte kattskit det heller;)

Såhär står det på Grimners Runor:

Ur representerar början, det omanifesterade, det ofödda på väg att födas. Den symboliserar lika mycket Ginnungagapet, tomheten, det ingenting varur hela skapelsen mynnar, som Urkon Audhumbla, den otämjda och vilda. Audhumbla, den första levande varelsen i skapelsen (en kvinna), som ur en isstod slickar fram urguden Bure.


Ur handlar alltid om någon slags början, en födelse, någots yttersta ursprung, att sluta en cykel och börja en ny. Ur står för utmaningar av det slaget som har med det okända att göra. 

Det finns en enorm kreativ kraft i denna runa, och samtidigt den vacklande osäkerhet man kan känna inför något nytt och okänt. Vad ska jag göra nu? Vågar jag ta steget ut i det okända? Vågar jag börja med något nytt, som jag aldrig gjort förut - och kanske ingen annan heller, för den delen? 

Ur står helt enkelt för vår fria vilja - vår förmåga att fatta nya beslut, som för oss in i nya dimensioner och sammanhang.

"Utmaningar av det slaget som har med det okända att göra"
Det står jag inför

Nåja, det var dagens dravel, nu ska jag ut och hugga sly tills jag blir sjuk igen. Ha en fin dag alla, här är den kall och vacker

/fru Jonsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar