fredag 15 oktober 2010

En tjurig kärring


Jag har fått för mig att rensa upp i porten.

Kanske är själva ordet dialektalt; Port är utrymmet i en ladugård där man går in i själva byggnaden, en genomfartsled med dörrar både fram och bak. I en ladugård som inte används som ladugård längre så fylls gamla foder- och spånrum i porten med skit såsom bräder olika längd, tjocklek, densitet, med spik, utan spik, hopspikade ibland  etc.. 

Även åror, skidor,  dörrar, fönster, fönsterkarmar, resesängar, grävlingsfällor får trängas med en ohygglig massa enorma plastsäckar som innehållit säd, pellets, spån och annat.
Rullar med isolering har jag funnit här och där, alla med sina olika konstellationer av råttbon, maskindelar, järntråd.. Ja, en gammal port kan sannerligen vara ett ymnighetshorn av ren jävlighet.

Som sagt; Jag har fått för mig att röja upp där.
Började i somras, men det fick vara för jag tänkte att jag inte behöver utrymmet. Nu behöver jag det och har slitit som tusan för att röja upp och sortera undan allt (hälsovådligt) elände.
Ett utrymme innehåller trä i alla möjliga och omöjliga former. Ovanför utrymmet är en öppning upp till ladugårdsvinden dit jag förpassat allt trämaterial (gården är inte min och jag vill inte slänga något som nå'n kommer på att de "glömt").

Bland allt bråte låg denna stege:



En gammal ko-kätting kan man ha till mycket

Det som förr satt runt halsen på en SRB i ladugårdsbåset satt nu runt stegen, andra änden hade jag dragit bakåt och lyft upp på en byggpall. Sedan gick jag upp på ladugårdsvinden, drog ett djupt andetag och drog som bara fan i kättingen!



Och upp kom den!

Nåja, en bit av den i alla fall, men den viktigaste biten. Och när jag tittade på bilden så ser jag en USB-kabel till en Sony-Ericsson..? Nåja, ett fynd så gott som något.



Då var det bara resten kvar

Den otympliga rackaren hakade i ibland på vägen upp också så jag fick vara lite listig och springa upp och ner för att lösa allt, men..


Upp kom den, hela stegen

Och nu ligger den vid den gamla såmaskinen uppe på ladugårdsvinden

Har inga bra "före" bilder (det är omöjligt att fota sådant elände bra, men ser man på bilderna ovan kan man ana den djävulska röran i bakgrunden), men efter jag röjt upp i röran ser det nu ut såhär i porten:

Entrehållet

Och här är "baksidan", där stegen låg

Lägg märke till att snön ligger kvar ute, jag tog bilden för en timme sen:) Den svartvita plasten som ligger hopknölad till vänster i bild ligger där tillfälligt. Jag ska gå igenom den och se om jag kan använda den för att träna hästarna eller något annat. Av alla hundratals kilo plast som låg slängd i porten var det allt som såg ut att gå att använda.
Ja, sån't är det en tjurig kärring håller på med när hon fått för sig något.

Ha en fin fredag.
Ska göra ett inlägg till senare om kött-tomten som hälsade på igår
Tills dess:

Kram/fru Jonsson

2 kommentarer:

  1. Ja den där stegen såg inte ut att lajja med inte. Jisses har ni snö? Ha en bra fredag vännen :) Kram Gullan-Kristin *vinkevink*

    SvaraRadera
  2. Härligt med hösten, lite kyligt bara.
    Kollat några dagar hos dig. Fina bilder, ha en go helg Lupus!

    mvh. pling

    SvaraRadera