onsdag 27 oktober 2010

Skolplanscher och nostalgi


När någon säger ordet "skolplansch" ser jag alltid för mitt inre öga en gammal plansch med storkar. Inte just denna, men det var den enda jag fann nu.


När jag får har pengar över ska jag fråga min syster om jag får köpa några skolplanscher av henne.  Efter att våra föräldrar gått bort köpte hon föräldragården och hon och hennes familj har gjort ett fantastiskt jobb med att rensa upp där.

Det hade kunnat bli en väldigt intressant blogg, men det har ej funnits tid med sådant när uppdraget varit att röja en stor gård där inte en pinal slängts sedan 1978 (I'm talking tidning, syltburk, trasiga kläder, ALLT), och genom åren har där också samlats gamla släktingars "oslängda" saker, liksom drivved, från ladugårdens innersta gömmor till tredjevindan på huset.

Helt fantastiskt har det varit att se de fynd som fanns bland bråtet och jag är inte ett dugg missunnsam över de fynden, de är väl värda den lönen för mödan.
Bland fynden finns gamla roliga burkar och hinkar, en otroligt vacker hushållsvåg, ett skrivbord (bland andra möbler) och en hel hög med gamla skolplanscher.
Bara för att nämna några.

Faktiskt känns det som att gå på en bättre loppis när man rotar runt där (det kanske lät fel, men jag älskar "bättre loppisar"), haha.
Och en hel del nostalgi är det förstås, men det är konstigt med nostalgi tycker jag;
Jag kan känna nostalgi när jag ser en sak jag inte haft kontakt med på 30 år, men hade jag inte sett den mer hade jag aldrig, någonsin saknat den.
Någon som fattar vad jag menar..?

Nämen nog om det.
Vad häckar ni här för, spring in till Tove och signa upp er i utlottningen!

Fridens/fru Jonsson

2 kommentarer:

  1. Det låter ju helt fantastiskt med ett sådant hus att gå igenom!
    Du måste nästan visa bilder på de andra fynden du gjorde:)
    Malin

    SvaraRadera
  2. Ja, fantastiskt, men jobbigt.

    Hade gärna lagt ut bilder, men då det inte är mina fynd utan syrrans så får det vara så länge. När jag köpt något av henne ska jag visa bild:) Lovar!

    SvaraRadera