söndag 24 oktober 2010

Hoppråttan lever!


Bild från morgonpromenaden med vovvarna

Det var mer snö igår, helt vitt faktiskt, men plusgrader och blåst tog bort en del igår.
Under gårdagens morgonpromenad så var det skoj att se alla djurspår. Man förstår på ett annat sätt vad hundarna reagerar på när man ser spåren.

"Vår" räv hade sin övergång där jag trodde, men det var inte så intressant med rävspår som jag trodde. Hundarna har reagerat väldigt mycket när de sett räven, men bara spåren var inte så spännande.
 Grävlingsspåren däremot var ohyggligt intressanta!
Men det kanske är för att grävlingen drar tassarna efter sig och nästan släpar magen i snön till skillnad från rävens prydliga, trippande pärlband av tasspår. Eller så har grävlingen helt enkelt mer fotsvett.

Möss, sork, fler rävar och grävlingar samt något enstaka rådjur såg vi spår efter runt byn.
När vi kom hem och släppt ut hästarna så ser jag små jämnfota-skutt-avtryck. Från den skyddande platsen vid trappen som vi byggt upp på den stora stenen och till huset var det skuttavtryck.
Kängurumusen lever!


Dålig mobilbild av "Skuttis"

Undrar vad det är för något?
Vi har inga råttor i huset (än, peppar, peppar), men en liten påhälsning har vi haft i skafferiet där ett pyttelitet hål gnagts på en liten säck med hundgodis, jag är övertygad om att det är den!
Att hopp-råttan inte är vegetarian förstod jag när den ratade min morotsfälla, och varken morötter eller vitkål (eller något annat för den delen) var rört, endast hundgodiset.
Renlig är den också för det fanns inte den minsta lilla plupp efterlämnad.

Är det ok att "mata" den vid stenen?
Lägga ut lite isolering kanske?

Brödbak, matlagning och röjning står på schemat idag.
Ha det fint/fru Jonsson

1 kommentar:

  1. Jag tycker du borde bygga ett litet bo åt kängurumusen, den ser inte ut som nån vintervarelse...lite mer tp...australiensisk!

    Det är alltid lika spännande när snön ligge rkvar så att man kan följa djurens liv. Vi tycker ju att vi inte borde ha så mycket djurliv som bor så nära tät bebyggelse, men när snön får ligga ett tag ser man hur fel vi har.

    SvaraRadera