måndag 29 november 2010

Björntjänst



Himlen ovanför var märkligt nog blå men luften fylld av miljoner, glittrande snöflingor när jag gick ut för att vattna hästarna och ta emot sotaren. Solen steg ur gyllene och rosa moln och det glimmade av guld runt mig.
Tyvärr hade jag inte kameran med mig då men det blir fler tillfällen.

Ofta får jag frågor om jag tjänar mycket pengar på hästarna, ibland lite föraktfullt. Innan folk ens frågat varför jag har dem så undrar de om jag lever på dem samt om jag har ridskola.
Nej, jag tjänar inte ett skit på hästarna, de kostar bara pengar och nej, jag kommer aldrig någonsin att bedriva ridskoleverksamhet eftersom jag inte gillar att ha folk rännandes runt min gård!
Så är det; Jag är fruktansvärt osocial, anser att de flesta är idioter (tills de bevisat motsatsen) och vill vara ifred!

Det där med osocial..
Jag säger ju så för att jag verkligen vill värna om min privata sfär och vill välja själv när jag ska umgås med andra, samt vilka jag ska umgås med.
Till exempel så tyckte jag sotaren verkade sympatisk och dessutom nämnde han att han kände sig lite krasslig, så jag bjöd in honom på kaffe och pepparkakor. Något som uppskattades för han sade att han inte fått kaffe i det här huset sedan "originalägarna", ett äldre par, bodde här.

Vi fikade och pratade om allt möjligt, allt medan hans bil stod på tomgång ute på gården för att hålla värmen, han var lite krasslig som sagt.
När han skulle åka var dieseln slut.

Vad gör man på landet?
Jo, man ringer till näste man som ska få sotat så får han komma med en dunk diesel. Det känns som att min omtanke blev till en björntjänst när sotaren vankade runt ute i väntan på bränsle medan jag utfodrade hästarna, så både han och bilen måste varit utkylda när hjälpen till slut anlände. Han hade sagt till sin fru på morgonen att han skulle bli sen och fortsätter sotarens dag i samma stil som morgonens oflyt blir han nog väldigt sen.
Och kanske väldigt sjukskriven..

Nu ska jag ut i det vackra vintervädret.
Ha en fin dag alla.

1 kommentar:

  1. Jaa det där med hästeriet har jag pratat med många om, som inte alls förstår "vårt" sätt, mitt o syrrans att ha häst. Jag förstår inte varför det måste innebära att tävla o vinna rosetter att ha häst, man måste inte tjäna massa pengar på dem... Men man möts som du säger av en hel del förakt... Aja, folk o deras idéer! :) men det var väl snällt av dig att bjuda på kaffe! :)

    SvaraRadera