tisdag 2 november 2010

Tatjaana

Bild från i somras av vackra, eldröda Tatjaana

Idag ska jag följa med när Tatjaana ska undersökas i Bjästa.
Vad som drabbat henne är ett mysterium, men hon var för några veckor sedan utdömd pga Cushings och rekommenderades avlivning (det finns många Cushingshästar som lever med medicinering och har det rätt så bra har jag läst senare), senare friskförklarad och helt infektionsfri, men hon är allt för hängig för att vara kärnfrisk, så nu vill vi veta vad det är!

Dräktig är hon inte så det kan vara livmoderinflammation.
Vi håller alla tummar som finns.

Återkommer
/fru Jonsson

**************

Eftersom jag inte kan skriva om hästarna på Gideå BasjkirHästar utan att Carinas telefon börjar plinga tänker jag inte berätta hur det gick med Tatjaana

**************

5 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk färg på henne !!
    Malin

    SvaraRadera
  2. Ja, hon ser ibland ut som att hon var eld, rakt igenom=)

    SvaraRadera
  3. Men vilken sötkorv!

    Jag älskar hästar ...på bild, men i verkligheten är jag lite rädd för dem. Har varit med ibland när elever rider, och är klart mer nervör än barnen trots att det är småttiga ponnyhästar det handlar om. Måste vänja mig för det är väldigt många barn med autism som rider och det krävs ju att man är med och coachar ibland. Svårt att hitta bra ledare/lärare som fattar de autistiska tänket... "rid mot citronen" ropar de och pekar mot pedagogiska bilder som barnridbanor brukar ha istället för bokstäver. Mina elever fattar nada...vilken jävla citron? "rid mot BILDEN på citronen" måste det vara, helt annan betydelse i vår värld.

    SvaraRadera
  4. Haahaha..

    Jo, jag har väldigt dåligt med erfarenhet av autism, och jag har nog fördomar pga min okunskap, men jag har alltid trott att de med autism är ohyggligt begåvade, men på ett sätt som andra inte förstår och då blir rädda för.

    Jag ska komma ihåg det där, det kan behövas i framtiden om jag någonsin kvalificerar mig för att jobba med rehabilitering

    SvaraRadera
  5. Man kan väl säga att många av dem blir väldigt begåvade inom vissa områden eftersom de koncentreras sig på enstaka detaljer som de fördjupar sig i medans vi andra ägnar oss åt att förstå helheten. Men 70% av alla personer med autism har en samtidig utvecklingsstörning.

    Personer med autism har svårt att förstå sociala koder och det osynliga sociala spelet som pågår mellan människor. Därför har de svårt att ingå i lagsporter och gruppaktiviteter. Dessutom tycker många bättre om djur än om människor eftersom djur är lättare att förstå sig på. Det sammantaget gör ridning till en väldigt lyckad syselsättning för många. Så jag får dras med det här med ridning helt enkelt.

    SvaraRadera