måndag 8 november 2010

Uppskattat bak

Jag berättade om den havererade ugnen igår
och att jag hade stoppat tillbaka långpanebrödet i ett försök att rädda det.
Det gick bra med brödet och vi fikade gott av det till lunch igår. Resten delade jag upp i mindre bitar, en åkte i frysen och en låg kvar vid spisen för att jag glömde lägga in den i skafferiet.

När jag kom ner i köket vid sex-snåret i morse såg mötte mig följande syn:

Uppbiten påse och knaprat bröd

Jo, jag tar det som en komplimang att mitt husliga alster faller alla möjliga varelser i smaken, även möss, men jag vill inte ha dem i köket.
Fasligt rumsren verkar den nattliga inbrottstjuven vara.
Jag är långt ifrån pedant (vilket min familj bestrider, men det är bara för att jag gnäller på dem ibland, det är mitt jobb), men jag har inte funnit en musbajs någonstans!
Den måste plocka bort efter sig eller hålla sig.

Ingenting annat var rört i köket och ändå går skafferidörren inte att stänga.
Nu är frågan; råttfällor eller katt..?

************
Såg ni "Ung och bortskämd" på SVT igår?
När jag såg trailern visste jag inte om det var verklighet eller en störd komediserie, men eftar att ha sett den så konstaterar jag att det är en skrämmande och störd verklighet (som jag bara måste fortsätta se). Det handlade om produkten av sjukt curlande föräldrar, vår framtid, de som kommer ta hand om oss när vi blir gamla. 
De vi lånar jorden av.

Jag ska inte gå in på långrandiga detaljer men det var rätt underhållande att se hur dessa snorungar skulle klara sig i "eget" (kollektivt) boende.
När Olga Isabelle, som om dagarna har fullt sjå med att hålla sig snygg som i ett led att bli skådespelerska, utbrister att "Det går inte att va snygg för 80:- om da'n!", då är det faktiskt svårt att tycka synd om dem (80 kronor är den dagliga budgeten för mat och annat vad jag förstår). En hel del funderingar väcks också kring hur vi uppfattar vackra ting. 
Uppfattningarna skiljer sig.

Nä det kan vara svårt att få pengarna att räcka till när man köper färdigpizzor och pulkor för hela veckopengen.

Superslynan Daniel som själv tycker han är för snygg för att städa som vill ta livet av sig när han hamnar på nya boendet. Jisses, han bara måste ju vara sin mammas stolthet.
Och Lorenzo som skriker vid champangeglasen på krogen i ansiktet på sina kompisar att "Det är pappa som betalar!!" och måste fortsätta vara "störst, bäst och vackrast".
Nej, varken störst bäst eller vackrast, du köper dina vänner lilla gubben.

Nämen det var intressant att se.
Har läst en del kommentarer kring programmet och en del tror det är fejk; Att ingen förälder kan förstöra sina barn så. Det är en resa i förstapris, så det är klart det är på låtsas för att vinna.
 Tror ni det är fejk? 
Det tror tyvärr inte jag och det här är bara några av dem som syns i TV (en del flera gånger, tror det var han som cyklade och fjantade sig på köttfabriken som är på Paradise Hotel nu. Jag ser inte den så jag vet inte)

Jag kan också curla men det är i så fall i ren ilska. 
Ilska och besvikelse över att jag är dubbelt så stark och fem gånger mer effektiv än en 15-årig slyngel som är huvudet längre än mig. En slyngel som försöker finna sådana genvägar att det blir tre gånger så omständligt att göra minsta sak.
Då kan jag göra det själv så det blir gjort.

Tillslut tröttnar man på det också så mina dagar som curlande styv-förälder är över. Synd bara att det inte funkar; Går det att fuska och slarva så blir det så. Trots att det får göras igen och igen och igen och igen.
Det blir nog ingen TV-serie om det.

************
Nu kom jag på vart jag sett hon som åkte ur igår från Ung och bortskämd;
Cirkus Möller hade ett enda bra inslag i förra säsongen; Stureplansakademin, där två riktigt puckade bimbos satt i ett rum och skålade i bubbel och skulle resonera sig fram till svaret på en fråga. Det var skitkul att höra deras helt konstiga funderingar, men ibland fick de rätt ändå.
Som i inslaget jag såg med Deziree (hon som åkte ut igår).

De fick frågan om när skottdagen inföll och tre alternativ (som jag inte minns), men de gissade rätt då de kom fram till att man skottade snö på skottdagen och då var den nog i februari trots att de typ trodde det var vår då.

************


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar