lördag 27 november 2010

Varma vinterkappan


Japp, såhär ser den ut;
Den varma fuskpälsen jag så ofta får beröm för. Som en busschaufför på bussen till Rättvik som utbrast när han öppnade dörren för mig;
"Men gud vad myyyyyysig du ser ut!"
Haha.

Nåväl, denna relik är ett billigt fynd ur Halénskatalogen för många år sedan. Jag har ägt en äkta mockapäls en gång men denna är både lättare och varmare.

Nu ska jag skölja ur blekningen ur hårrötterna, kikar in senare. Puss och kram så länge.
/mysiga fru Jonsson;)





Dagen gick i ett flygande fläng och jag hann bara en bråkdel känns det som. 
När lunchen var avklarad skulle jag "bara" ut och sätta upp adventsgranen och dekorera den med ljus, rasta hundarna, fylla på mat åt fåglarna och ge hästarna fodermorötter och renfor på vinterängen innan jag skulle pynta inne och börja med maten.
Ja, ni hör själv, men i mitt huvud såg jag det framför mig och det gick i en grisblink.
Jag hade lite fel.

Det tog lite längre tid att spetta ned granen (ungefär dubbelt så lång tid som jag tänkt) men till slut satt den där!
När jag sedan skulle sätta dit ljusslingan märkte jag en finurlig nymodighet; Istället för att knöla ihop slingan på 20:e dag Knut och svära kolsvarta ramsor över den kommande advent så har de numera trasslat ihop dem redan från fabrik!

I Taiwan (ja, jag är både fördomsfull och ignorant, jag har inte ens tagit reda på var slingan kommer ifrån, jag gissar hej vilt) sitter en mycket elak grupp barnarbetare och knölar ned ljusslingor i kartonger som sedan ska packas upp i Sverige och pynta granar, buskar, träd, stolar, ledningar, hängrännor, broräcken, etc.etc. och de tänker inte göra det lätt.

Det blev bra till slut men det är inte lönt att ta kort av mästerverket då det inte riktigt kommer till sin rätt i dagsljus och är omöjligt att fotografera i mörkret.

Något pysslande i övrigt blev det inte efter alla andra göromål,
men nu puttrar en härlig gryta på spisen och vi har nyss avnjutit goda räkor som maken hade med sig från stan. Nu inväntar jag V75-sändningen för att se om jag vann stort.

Go kväll



1 kommentar: