söndag 7 november 2010

Kan man kalla det "för-vinter"?

Snöpudrat vintergräs

Rent meteorologiskt är det ännu inte vinter, men nu när vi har vintertid sänker sig solen bakom berget redan klockan tre.
Igår kväll (och även på förmiddagen idag) kom lätta, lätta små flingor som bäddade in naturen i ett florsockerliknande, tunt täcke.

Utsikt från Vinterhagen

Det är tacksamt med snön, för det krävs så lite av den varan för att lysa upp i vintermörkret. Även lite rimfrost räcker gott för att förlänga skymningsljuset och även lysa upp när otaliga stjärnor tänds, en efter en på den mörkt sammetsblåa aftonhimlen.


Den vindskyddade ängen i hagen som hästarna ännu inte lärt sig uppskatta

Nog för att jag gillar hösten, men jag kallar det hellre förvinter istället för senhöst.
Kanske för att jag inte gillar att vara sen, vad vet jag?
Vinter med gnistrande snökristaller som färgas i brons när solen stiger, fluffiga domherrar och domfruar som stillsamt piper i träden tillsammans med sidensvansarna, härliga promenader med häst eller hund i vinterlandskap, i norrländskt skymningsljus med flammande himmel.

En ohelig union av gammal vedspis ovanpå en gammal SAAB

Det går kanske inte att ta miste på att jag ser fram emot vintern.
Jag älskar att bo i ett land med så skiftande årstider, det gör att jag uppskattar dem mer, alla har sin charm och sina gåvor.
Årstidernas ankomst är uppskattade och jag försöker alltid leva i dem och inte fundera så mycket på vad som gått eller vad som nalkas.

Snön ligger mjuk och gnistrande på en bucklig framskärm

Idag gick vi på skogspromenad bland florsockrade grenar i skogen med Kalinka och Hinica. Kameran hade jag inte med då, men den fick följa med när jag senare gav dem mat. De fick en stor "balkärna" som de uppskattade mycket.

Samtidigt i en annan del av hagen

Jag portionerar ut hö åt hästarna ur en bal, men när den håller på ta slut kör jag ut hela mittenbiten. Då har de fest.
Det ser ut som jag svälter dem i vanliga fall.

Bizra är som vanligt mer intresserad av den gamla mjölkkärran som jag kör ut höet med

Ha en trevlig förvinterkväll nu.
Hörs/fru Jonsson

PS
Skrotbilen ligger utanför hagen, inte i den


1 kommentar:

  1. Mja, det är en början till vinter i alla fall. Lite snålt kanske, med snö alltså ; )


    Trevlig söndag på er.

    SvaraRadera