torsdag 4 november 2010

När man inte har något att skydda



En tidning jag älskar att hata

Inspirerad av annan blogg så hänger jag också ut en tidning i min och på bilden är senaste numret av Hästfocus.

framsidan så ser de oftast helt OK ut, kollar lite på de numren jag har kvar från hösten och sommaren och på alla frontbilder är det hjälm på uppsuttna ryttare och som på bilden; ett barn som kör en ponny.
Barn måste förstås ha hjälm.

Men det jag stör mig så fruktansvärt på är att de vuxna, uppsuttna ryttarna som stolterar med sina vackra djur i tidningen till största delen rider utan hjälm!
Åtminstone när reportaget gjordes.

Det är upp till var och en att använda hjälm, det är ingen lag på det, men borde inte en tidning med så brett läs-spektra som Hästfokus ta det på sitt ansvar att föregå med gott exempel?

När jag ser någon som rider utan hjälm tänker jag definitivt inte;
"Men Guuuudrun vilken häftig tjej som kan rida sin häst utan hjälm!"
Utan jag tänker;
"Ännu ett jävla pucko som inte har någonting att vara rädd om och bevara till eftervärlden. Hoppas hon inte avlar på sig själv"

Alltså, seriöst.
Jag undviker alla hästentreprenörer som visar upp sig själva på sina hästar utan hjälm, jag kan bara inte ta er på allvar.
Och ursäkterna för att inte använda hjälm brukar vara riktigt fantastiska och underhållande till viss gräns. Många hävdar sin rättighet att inte bära hjälm med helt vansinniga (och väldigt arga) anledningar.

Men, det är ju skitviktig att vara snygg i håret när man läggs in på intensiven.
Skiiiitviktigt

PS
Jag erkänner här att jag kastar sten i glashus eftersom jag red utan hjälm när jag var 12-14 år. Kan dock glädjande nog meddela att jag vid samma ålder bestämde att jag aldrig, någonsin skulle avla på mig själv, ett löfte jag utan problem hållit genom åren.


Fröken Vik, 14 år gammal

I "vuxen" ålder har jag aldrig ridit utan hjälm
och det är väl upp till andra att bedöma om jag är en urusel ryttare som inte alltid lyckas sitta kvar på hästarna jag ridit genom åren.

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. HAHAHA Gillar din tanke "hoppas hon inte avlar på sig själv"
    /Malin

    (som inte kan stava riktigt, därför blev det en ny kommentar...)

    SvaraRadera
  3. Ingen hjälm=ingen hjärna! Jag har den hårda vägen insett att hjälm är det bästa som finns. Utan ett 'vurpeollon'(norska ordet för hjälm e sååå bra!) hade jag inte suttit här idag och skrivit. Tack till den som uppfann hjälmen:-)
    Tidningarna borde verkligen föregå med gott exempel. Barn gör ju inte som vi vuxna säger utan hur vi gör!

    SvaraRadera
  4. Prexis vad jag menar Nonne!
    Barn gör inte som man säger, de gör som man gör.

    När jag var liten var det "sammetskask eller gå o dra nå't gammalt över dig", så min plast-jofa med blått foder blev liggandes på hyllan förutom när jag gav mig ut på trafikerade vägar. Snacka om att puckade ungar har sina skyddsänglar, hade tur att ingenting allvarligt hände.

    SvaraRadera
  5. Att avla på sig själv.. är det svenska översättningen för utrikiskans "Go fuck yourself"?

    SvaraRadera
  6. Jamen det var en bra tolkning; Undrande i höst.

    Tror dock att om jag varit mer korrekt skrivit "Hoppas hon aldrig sätts i avel".

    Det kommer sig av att jag är aktiv på ett hundforum där det ofta dryftas lämpligheten att avla på vissa individer. Många av de som skriver är, om de skärskådar sig själva på samma vis som sina hundar, högst olämpligt avelsmaterial.

    SvaraRadera