måndag 8 november 2010

Kylslaget

Det var ju väldigt passande med gårdagens hyllning till den annalkande årstiden samma dag som både flispannan och ugnen beslutar sig för att dra ner på arbetstakten till 20%

Varför kan inte elspisen gå sönder när man inte använder den?
Vifta med en röd liten flagga som säger;
"Nu är jag lite trötter minsann efter många års trogen tjänst som utbytesspis så jag tror jag stänger ner nedre elementet i ugnen. 
Bara så du vet"

Ungefär samma egenskap man önskar av en gammal Honda när kamkedjerasslet sätter gång, att den försiktigt brister i friläge hemma på gården istället för att slå sönder hela oljetråget när man gasar på då trafikljuset slår över till grönt.
Nåja, en gammal hoj är ju inte livsnödvändig.
Det är dock en spis i detta hushåll.

Jag börjar med flispannan;
Den hoppade till på lördagskvällen och flyttade sig när en bult brast.
Vi hade varmt i huset då så pannan fick stå över natten , men på morgonen var huset kallt!
Pannan fick en ny bult och det eldades i den hela dagen, men huset blev aldrig varmt.

Vi har ingen annan värmekälla i huset!
Jo, elspisens ugn, men den kan för det första inte värma upp ett hus och för det andra så lade halva den av igår. Bara sådär! När jag behövde den som mest..

Jag hade ett långpannebröd i ugnen.
Baket hade kommit igång ganska sent på eftermiddagen och när brödet var klart skulle middagen in efter en snabb utkylning, en lergryta fylld med en hel kyckling, kryddor, grönsaker och potatis.
Långpannebrödet såg ut som det skulle när jag tog ut det, men när kycklingen åkte in i ugnen skulle jag stjälpa upp brödet och det ville inte lossna!
Vilket inte var konstigt eftersom den uppenbarligen inte var genomgräddad, så den kletade fast sig i botten. Jag bannade mig själv för att jag satt fel temperatur på ugnen när jag bakat samt att jag flyttat upp den lite för att inte få så knäckig botten som sist.

Lergrytan skulle ju in i ugnen om vi inte skulle äta allt för sent.
Drygt en och en halv timme senare ställer vi fram grytan (som doftar som den ska) och skär i kycklingens bröstben. Där var det inte klart kan jag säga och potatisarna var stenhårda!
Då gick det upp en ungslampa för oss;
I det kalla huset med hungriga människor hade ugnen gått sönder.

Vi ställde in grytan igen, högre upp och på högre värme så till slut fick vi mat ändå.
Långpannan åkte in sen under kvällen, men jag har inte vågat se hur det gick med brödet till slut.

Precis vad vi behövde nu (not).

Det kan ha blivit något fel med pannan när den hoppade till, eller så är någon inställning lite fel. Maken tror på det senare och har ändrat någonting så nu ska visst värmen komma åter i elementen.
Den som lever får se.
Ugnen får vi klara oss utan så länge.

Här lyser solen i alla fall. Ha en fin måndag.
/fru Jonsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar