fredag 12 november 2010

Omtanke om de små befjädrade vännerna

Jag fick 530:- i rabattkuponger av Granngården och vad gör man av dem?
Jo, det blev en säck Renfor till hästarna (ja, de gillar renfoder), en fågelmatsgrej, en säck fågelfrö och en påse talgbollar.
Jag betalade 2:- för hela kalaset=)

Fågelmatsgrejen

Så nu finns det fågelfrö och talgbollar i ena rönnen uppe på stenen.
Visst, man vill helst se fåglarna från köksfönstret, men den som vill se småfåglarna störta mot sin egen död mot köksfönstret är väldigt självisk i sitt fågelskådande.
Jag föredrar lyckliga fåglar som får äta i lugn och ro en liten bit från huset, vill jag se dem drar jag på mig skoterkängorna och signaljackan och går helt sonika ut och tittar på dem.

Det snöar här nu.
Fåglar och hästar verkar nöjda med tillvaron.
Vi tog med Renfor i en hink och gick upp till skogsängen i vinterhagen med hästarna i släptåg och gav dem fodret i snön på ängen. Det gillade de.

************

Jag har letat julgardiner.
Allt från Ellos, second hand, Åhléns, Coop, Hemtex, etc. etc.
På Rusta av alla ställen fyndade jag fina längder till köket, linnebeige med röda hjärtan och barnsliga änglar, 179:- för två längder.
Ett fynd jag för några år sedan hade nekat mig själv.
Inte fan kan man väl ha sunkiga julgardiner från Rusta heller??
Jo! Det kan man visst och det kommer att bli så fint så!

I samma butik fyndade jag fem pannåer för femtio riksdaler, så nu är det bara att sätta sig och producera mästerverk.
Jag får ge bort tavlor i julklappar, haha. Vem vet, det kanske blir mästerverk?
Blir det bra tavlor får jag väl lotta ut en här i bloggen.

************

Nu ska jag duka fram en härlig middag bestående av en slags asiatisk gryta på ko, lök, vitlök, paprika, svarta bönor, ostronsås och ingefära med ris till.
Pojkens önskemål och det kan jag väl tillgodose. 

Det är ju en jäkla tur att han gillar min nyttiga matlagning.
Vilket aber om han ville ha falukorv och pulvermos!
Jag svär mycket över den pojken, men han är ändå tacksam vad gäller mat. Hur många femtonåriga slynglar föredrar bönor och fiberrikt hembakt bröd framför McD och annan skit?

I morgon ska jag slänga upp honom på Hinica så får vi se hur Bizras rodeosadel passar på henne. Jag är egentligen väldigt lyckligt lottad med manfolket som väljer att vara en del i mitt liv.

************

Ha en fin fredagskväll nu och glöm för allt i världen inte att krama om era nära och kära, vilka de än må vara, och tala om för dem att de är viktiga!
Kram på er; Ni är viktiga!


Med blixt ser det ut som att det är becksvart här kl tre på eftermiddagen

1 kommentar:

  1. Får lite dåligt samvete...jag har glömt bort fåglarna : (


    Får bättra mig och köpa in lite frön, skäms.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera