onsdag 3 november 2010

The Cove. Dox

Bland TV-djungelns alla lianer, förlåt, kanaler är det lätt att SVT försvinner i röran.
Igår när jag egentligen satt och kontemplerade över godnattkudden så slog jag över på ettan då jag visste att tisdagsdokumentären precis skulle börja.

Jag såg hela och jag grät


The Cove med Ric o'Barry (som var delfintränare för TV-serien Flipper) handlar om delfinslakt i en underskön och bortgömt vik utanför staden Taiji i Japan.

Rick berättar öppet om hur han insåg att han bidrog med vansinne när han tränade delfiner i fångenskap, då de mår mycket dåligt. Den "meste" Flipper (det fanns fem); Kathy valde att ta sitt liv i hans famn.

Köttet från de slaktade delfinerna säljs till ovetande Japaner som "Valkött".
de intervjuade Japaner och alla var överens om att man inte äter delfin. Köttet är dessutom så proppat med kvicksilver så det är okänligt som människoföda.
TV-teamet ville spräcka "delfinbubblan" och väldigt lägligt så läckte det samtidigt ut att delfinkött skulle serveras på alla dagis och skolor i Japan, så de fick hjälp i sitt uppdrag.

Men bilderna från de gömda kamerorna som visade slakten.
Skriken och blodet och skadade delfiner som försökte fly.. Slaktarna såg ut att på måfå hugga spjuten i djuren.
När allt var över och slaktarna tagit reda på köttet och åkt sin väg var havet fortfarande rött.


Jag blir så trött på mänskligheten ibland.
Att det är kvicksilver i fisk, skaldjur och valdjur är ingen nyhet, men jag börjar undra hur mycket det egentligen handlar om? Jag älskar tonfisk- och svärdfiskkotletter, fast det får man inte säga för svärdfiskar är visst utrotningshotade och i tonfisknäten dör tumlare. Det tar inte bort att det är -rätt tillagad- väldigt god och från början nyttig mat!

Varför tillåts det att haven och dess innevånare förgiftas?
Är det för att det inte syns?
Att det inte märks förrän det är alldeles för sent?

Alltså vad är det tänkt att vi ska äta egentligen?
Människor är från början inte vegetarianer, och jag behöver kött för att hålla värmen i mina stackars värkande leder, men finns det tillslut bara antibiotikastinna grisar att äta? Med 20 tillsatser, färgämnen, socker och vatten i?

Jag föredrar vilt (som inte är det enklaste att få tag på, det finns en fördom att vi Norrlänningar sticker ut handen genom fönstret och plockar oss en ren när det börjar kurra i magen, det går inte riktigt till så), fågel och fisk och jag tycker utbudet minskar dag för dag.

Längtar så otroligt mycket tills vi har vår ekologiska gård med får och allt det andra.
Ni som vill ha OK mat då får komma och handla av mig.

1 kommentar:

  1. Det programmet hoppade vi över igår, mitt hjärta orkar bara inte med allt elände : (

    All skit tillåts för att man tänker kortsiktigt, det som gäller är här och nu. Resten får någon annan ta hand om. Eller alla andra gör ju...

    På sätt och vis så felade jag nog själv idag då jag plockade in sådant som är fridlyst *skäms*
    Men man tänker kortsiktigt och jag tog ju inte så mye *skäms ännu mer*

    SvaraRadera