söndag 14 november 2010

Farsdag*hmppff* Ära den som äras bör


Maken reste genom Sverige igår
med några stopp längst vägen för fika och lite annat, på sin väg till Oslo där han börjar jobba idag, så farsdagen slipper vi fira här.

Förvisso har ju Ludde gått och blivit velourpappa till
en kull leksaksvalpar i varierande utförande under hösten, så han kan man väl fira, men jag vet inte riktigt hur han skulle firas eller om han skulle uppskatta det.
Han är mer på nivån att snörena på paketet är festligare än innehållet.
Om inte innehållet är lufttorkad skinka.


Luddes minst sagt bisarra kull

Gummihönan i julkostym var den han hade svårast att acceptera, men nu verkar även den inadopterad i kullen, även om den inte får lika mycket uppmärksamhet som hamstern Pelle eller den rosa pudeln Fifi.

Det jag undrar är när det ska införas en dag för elaka styvmödrar?

Med dagens familjekonstellationer där kärnfamiljen är extremt sällsynt vore det väl på sin plats att även vi med "bonusbarn" som det så puttinuttigt heter får en dag också?
En dag där vi, som klär upp, skjutsar, tvättar kläder och lagar mat åt ungar som någon annan klämt ut, uppmärksammas och firas.

Snövits styvmor

Till och med kanelbullar firas med en egen dag, så nu är det väl hög tid att jag och alla andra elaka styvmödrar får en egen dag? Nu har jag ju inte adopterat pojken, men jag är gift med hans far, så då borde jag kvalificera mig för titeln?

Att vara elak har jag heller inga problem med.
Jag är nog lika mycket bonusförälder åt honom som han är bonusbarn till mig, särskilt om det med "bonus" menas böld i arslet.

Men helgen har vi klarat bra, jag och bonusen.
Vi har hjälpts åt med sysslor på gården och delat upp ansvar på hundar och hästar, jag har lagat god mat som jag till och med fått spontant beröm för! Och han har poppat popcorn till mig.
Igår skippade vi det knala TV-utbudet och såg en töntig julfilm (National Lampoon's Christmas Vacation) som jag gillar och hade riktigt trevligt faktiskt.
Det funkar när bägge bjuder till, det är inte ens jobbigt.

Avslutar med att gratulera Ludde på farsdag i alla fall:

Ludde med sin leksakskull

Golvet är inte bara skitigt; Det är fullt av spackel.
Som jag nämnt tidigare är inte vardagsrummet iordninggjort än, jag blev bara less på att inte ha soffan där hela familjen brukade mysa så jag gjorde en gerillaaktion och slängde ut skräp och in möbler och gardiner i det ogjorda rummet.

Kolla in väggen.
Efter vad jag sett i vissa inredningstidningsreportage med lappade och fula väggar så har jag utan tvekan Västergissjös (ja, det kan vara hela Örnsköldsviks kommuns) absolut trendigaste vägg.
Den kommer bli ommålad i en blek och varm gul ton, kanske innan jul.

Nu ska jag skynda mig vara förkyld, för i morgon har jag inte tid.
Då ska jag stå still ute i kylan och hålla mina hästar medan de blir verkade.
Ha en fin farsdag alla ni.


2 kommentarer:

  1. Hej Linda.
    Följer din blogg för fullt här i Oslo. Du verkar ha det bra trots allt :) kul att se att du trivs på eran gård och livet där. Såg att Stefan skulle hit och jobba, du ska inte komma och hälsa på han i denna underbara stad då ? :)

    Men snart kommer jag ju hem och då ses vi, ska bli kul att surra igen.
    Ha det fint till dess
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  2. Men gud vad skoj att höra från dig!

    Åh, jag längtar tills du ska ta hand om mitt stackars hår dagarna innan jul och vi får surra om allt och lite till. Tyvärr kan jag inte lämna mina älskade hästar just nu, men annars har även jag tänkt tanken att följa med honom någon gång.

    Jag hoppas att allting är bra med dig och att ditt gästspel i Norge är ett härligt äventyr!

    Snart ses vi så då får vi prata om allt. Ha det fint tills dess du med
    Kram/Linda

    SvaraRadera