torsdag 18 november 2010

Nu är det hjul igen

Matchar dörren till selkammaren

Jag fann en grej uppe på ladugårdsvinden med ett jättefint hjul som jag ville ha.
Och vill jag ha någonting kan jag vara ganska tjurig och gör rätt mycket för att genomföra min plan. Den här gången bad jag pojken att lossa hjulet, vilket han gjorde. Plättlätt*s*

Grejen är att hjulet är jättetungt.
Min plan var att använda hjulet istället för den stora järnringen jag fann för att göra min ljuskrona, men förutom att hjulet är järnskott så väger navklumpen som håller ihop hela konstruktionen en hel del. Summan av kardemumman är att taket kommer rasa in om jag genomför min plan.
Nåväl, vad är väl en bal på slottet..?

Vad ska jag nu göra med hjulet?
Och föreslå inte att ställa upp det mot en vägg i vardagsrummet, för är det ett ord jag är less på så är det stilleben, och att dra in gamla dörrar, fönster och jordbruksredskap och kalla dem för stilleben har aldrig lockat mig för jag har inte fattat grejen. Alla får ha som dom vill, huvudsaken man trivs med det, men skulle jag ställa upp hjulet som pynt i "finrummet" (hahahaha) så skulle jag dessutom få smisk av maken.
Den dåliga sortens smisk.

Hjultips mottages tack!

Apropå stundande högtid så nämnde jag att jag gjort mitt första julpyssel:

Ett litet paket som ska hänga i granen

Idag har jag samlat kottar som också ska bli pynt. De ligger på tork nu och ska få någon typ av konstsnö på sig.
När jag var in till stan fick jag hicka när jag såg priserna på julpynt; En kula med en söt domherre på; 50:-. En antik, vacker glaskula kan jag betala 50 spänn för men inte en masstillverkad på Åhléns. Så jag har sparat -eller som en god vän i Sköndal säger; tjänat- en himla massa pengar idag.
Men på Himlen runt hörnet fann jag vackert julpynt till rimlig peng. Dit ska jag gå när det trillar in en extraslant.

Jag ensamhetstränade Bizra på förmiddagen och det började tveksamt med avslutades med bravur! Resten av dagen ska ägnas åt pappersarbete och juridiska termer. Jag finner det roligare än det låter.

Puss/fru Jonsson
(som längtar ohyggligt efter sin make)

**************

Vilken jävla skitdag det blev.
Ibland har jag funderingar på att starta en helt anonym blogg där jag ohämmat kan skriva mina innersta tankar och berätta om saker som faktiskt händer i det här huset utan att grannskapet ska börja spekulera i saker och ting. En blogg där jag inte behöver skydda familjemedlemmar eller tänka på 
vad jag skriver om vilken häst.

Jag gjorde en helvidrig upptäckt idag som helt tog knäcken på mig
och jag ringde faktiskt en rådgivning för att få hjälp men jag var inte berättigad till någon hjälp minsann.
Nu vet jag varken ut eller in och här kan jag inte skriva av mig.
Istället får jag nog använda min kära Mac's skrivprogram. Jag när ju en författardröm och kanske är det som händer nu min väg mot kommande kioskvältare. Folk älskar ju att läsa om andra människors elände.

För att ytterligare kröna denna dag så kom jag hungrig som en varg in i köket från att ha gjort klart i hagen och välter ut hela min  middag över köksgolvet.
Hundarna blev glada och istället för middag fick jag städa och som efterrätt blev det cornflakes och ett par mackor*suck*

Klockan närmar sig halv åtta. Nu struntar jag i allt och sätter mig framför TV:n och bjuder mig själv på ett stort glas vin.
Skål och god natt.

**************



4 kommentarer:

  1. Mitt lilla hjultips är rätt enkelt det...

    Gör så som du tänkte från början, men använd ROBUSTA krokar i taket för upphängningen bara...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, men jag gissar att taket inte håller=(
    Det ser ut som att taket är sänkt.. ska be allsvetande maken kika när han kommer hem från Oslo.

    Skulle passa bäst som ljuskrona ändå, hmm..
    Tack för tipset Ulf

    SvaraRadera
  3. Kan du inte ställa hjulet utanför dörren och fixa till med gran eller tallris i en kruka. Då får du ett fint stilleben ute ; )

    Tills du vet var hjulet ska bo sen?

    SvaraRadera
  4. Det var absolut ingen dum idé.

    Har dock ingen bra plats för det vid huset, ska se vad jag kan finurla fram. Det kan ju bli fint vid ladugården också.

    SvaraRadera