torsdag 11 november 2010

Snöstyrar', snöbjörn eller snöraka?

Jodå, ibland är de i vindskyddet också.
Maken var ute och tog bilden igår på dagen när det var dåligt väder.

Bizra och Kalinka (som ser jättedräktig ut på bilden=))

Idag är hela världen fylld av ett vitt, fluffigt ludd.
Ja, fluffigt och fluffigt. Där hittade jag på för det lät bättre.
Sanningen är att det är tungt, kompakt och blött, men det ser fluffigt ut.
Det var så tung snö så de raska storpudlarna orkade inte ens gå på den oröjda vägen på mon utan vi fick vända efter en stund och hundarna fick sedan tina upp inne i badrummet på varma handdukar.

Medan lathundarna tinade upp gick jag ut för att skotta.
Någon har på gården efterlämnat något som jag kallar snöstyrar', andra snöbjörn, vissa snöraka. Jag kan berätta att är man fyra-fem år gammal och åker rätt in i handtaget på en ovan nämnd företeelse sittandes på en bob (numer snow racer) och tar emot sig med framtänderna skiter man i vad den heter.
Min storebror som var barnvakt vid tillfället sket också i det där han stod med en storskrikande unge som sprutade blod och tänder över den vita snön.

Tillbaka till saken.
Snöstyrarn som är kvarlämnad är en totalt värdelös tingest som är felvinklad. Den måste vara gjord för sörlänningar som har för vana att stampa ner snön istället för att skyffla undan den, för den tog upp ca 200 gram blötsnö och gick sedan ovanpå resten av snön.
Jeeezz.. orka.
Lilla, vanliga snöskyffeln fungerade utmärkt och var mycket mer effektiv.
Särskilt sedan maken tyckte synd om mig och bytte av mig.

Idag ska vi slira in till stan på breda coola sommardäck.
Jag ska komma ihåg exakt hur fräna däcken är när vi ligger i diket.

Om vi inte hamnar i diket ses vi kanske senare idag.
Väl mött då/fru Jonsson

************

Vi klarade oss hem!
På Coop Forum heter snöstyrar'n "snösläde"

************

1 kommentar:

  1. Ta det lugnt på vägen. Låter vanskligt det där. Fast själv körde jag min gamla bakhjulsdrivna Volvo hela förra vintern med dubbdäck som hade nada dubb kvar. Det gick men man fick ha tungan rätt i mun. Som att åka snow racer ungefär *ler*

    SvaraRadera