fredag 19 november 2010

Korta dagar

Frostmåne över berget

Halv tre går solen ner.
Det noterade jag idag när jag snubblade ut från badrummet i ett skymningskulet hus. Halv tre, det är vintertid det. Jag klev i "brandmansbrallorna", det vill säga skoterkängorna med nedhasade överdragsbyxor över, drog på mig signaljackan och gick ut i tiogradig kyla med blött hår för att ge hästarna hö.
Kanske inte så smart, men det var så vackert ute. Månen som steg över mon och skymningsljusets rodnad som fastnade på de snötäckta bergen. 
Det såg ut som ett julkort.

Sparkturen med Ludde i dag var hur kul som helst!
Han var verkligen inne på att jobba och hade stenkoll på när han skulle dra på och när vi skulle ta det lugnt, samt vart sparken var. Jätteduktig var han.
När vi i full fart åkte in i Svedje sa jag åt honom att ta det lungt; Det är ju bara 50-sträcka där*s*
Det var verkligen roligt, det kommer vi göra fler gånger.


Ta bort kameran ur mitt ansikte och ge mig maaaat!!

Apropå mat så gjorde jag så himla god middag!
Skoj också att få sådant beröm av en 15-åring när man serverar torsk till fredagsmiddag.
Jag använder inga mått när jag lagar mat, jag feestylar;

5 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad gul lök
Kanske en msk curry (trodde jag hade mer, men det tog slut, så då hittade jag på en annan kryddning än den jag tänkt)
Lite spiskummin
Ett par tsk malen ingefära
Lite kardemumma och en aning kanel.

Det fräste jag lite lätt och höll sedan den vita vindunken över pannan och tryckte lite på kranen. Hällde samtidigt upp ett glas åt mig själv.

Sedan i med en burk krossade tomater, en strimlad, gul paprika, kanske två deciliter fil (eftersom jag upptäckt att fil, som jag alltid har hemma funkar lika bra som matlagningyoghurt eller cocosmjölk som jag nästan aldrig har hemma), cirkus två msk sirap och en skvätt med thai-chilisås.

Medan det kokade ihop tärnade jag torsken (fryst, tinad förpackning) och saltade den. Satte också igång fullkornsriset och gjorde min helt makalösa kalla sås för fisk (främst gravad lax, men den funkar till allt);
Matlagningsyoghurt (som jag inte hade hemma, det blev fil, med gott resultat), röd stenbitsrom och wasabipasta.

När riset nästan kokat klart stängde jag alla plattor och vände ner torsken i tomatröran och lät allt stå tio minuter medan jag dukade.
Ris, tomatröra med torsk och kall wasabisås.
Grymt gott och jag fick mycket beröm.

Tyvärr hann jag inte ta kort, som alltid när jag lagar mat.
Jag tänker ofta ta kort, men det hinns inte när jag är hungrig, haha. Och det som är kvar efteråt är ingen rolig syn, tro mig.

Ha en fin kväll
Kram/gräsänkan Jonsson


2 kommentarer:

  1. Låter väldans gott. Jag älskar fisk. Wasabi är jag lite försiktig med, min mage pallar inte stark mat, men efter att ha läst ditt recept är jag beredd att göra ett undantag :)

    Trevlig lördag på er.

    SvaraRadera
  2. Ja, alla kryddor är ju efter eget behag så att säga, här älskar vi stark mat och jag har märkt att "varma" kryddor har en bra effekt på mina stackars leder.

    Starta med en liten klick wasabi och rör ut ordentligt innan du smakar, sedan är det bara att öka på om man vågar sig på mer.

    Som sagt, den såsen har helt slagit ut hovmästarsåsen på julbordet i Casa Jonsson, den är grym!

    SvaraRadera